Kom op tegen Kanker en DDB lanceren populaire TikTok-estafette

Crea / News

Jongeren zijn moeilijk te bereiken met klassieke of belerende sensibiliseringscampagnes. Des te meer zijn ze geïntrigeerd door het scrollhol TikTok. Wat als ze van hun grote TikTok-helden zouden horen dat roken helemaal niet cool is, maar cringe of zo?

Uit het jaarlijks onderzoek van het Vlaams expertisecentrum voor Alcohol en andere Drugs blijkt dat 1 op de 20 jongeren tussen 12 en 15 jaar regelmatig rookt en zich nog steeds weinig bewust is van de ernstige gevolgen. Op tijd sensibiliseren blijft dus nodig, want wie niet begint met roken, moet ook nooit stoppen.

Gezien klassieke sensibiliseringscampagnes moeilijk doordringen bij deze doelgroep, gooiden DDB en Kom op tegen Kanker het over een andere boeg: een campagne door jongeren, voor jongeren. Hun rolmodellen, hun taal en hun kanalen.

Onder de noemer #WhatTheSmoke lanceren de populairste Vlaamse TikTok-influencers een heuse TikTok-estafette: één verhaal, in verschillende afleveringen, op verschillende accounts. Elke sketch brengt één van de negatieve gevolgen van roken op een luchtige en ludieke manier onder de aandacht en eindigt met een cliffhanger die de volgende TikTokker introduceert. De volgende aflevering verschijnt dan op diens profiel en samen vormen de verschillende sketches de miniserie #WhatTheSmoke. Een serie die nu al een hype is met meer dan 400K views voor de eerste vijf afleveringen.

Bij MNM stond ook ‘Gillis & Govaerts’ de hele week in het thema van roken en waarom je er vooral niet mee moet beginnen. Zo werd de bevallige Laura Govaerts omgetoverd tot een kettingrookster, kwam Jaël Ost vertellen over haar grootvader die is gestorven aan de gevolgen van roken en lichtte de vermaarde professor Dr. Filip Lardon toe wat roken met je lichaam doet. De acteurs van #WhatTheSmoke kwamen natuurlijk ook over de vloer.

Vanaf 2 december wordt elke dag een nieuwe aflevering gepost op een van de kanalen van de deelnemende influencers: Steffi Mercie, Anneleen Debaveye, Amir Motaffaf, Kobe Peeters, Stien Edlund, Elias Verwilt, Kessy Kangala Mpongo, Maximiliaan Verheyen, Miek Jacobs, Aaron De Groeve, Gerben Tuerlinckx en Jaël Ost. Samen goed voor meer dan 6 miljoen volgers.

Ook TAGMAG, het populaire online nieuwsplatform voor jongeren, ondersteunt de campagne met hun bekende voxpops en een livestream door Jaël en Kessy met Nicolas Caeyers en Supercontent (Pieterjan Marchand en Jeff Bronder) als gasten.

Credits

Client: Kom op tegen Kanker
Client Contact: Anke Berckmans, Cathy Rigolle, Marina Van den Nouweland, Ann Gils
CD: Kwint De Meyer
Creation: Simon Detournay, Célestin Metens, Jan Schraeyen, James Gambrill, Ellen Potoms, Jan Lammens
Strategy: Dieter Riemaeker, Marie Geens, Fiona Boyle
Account Management: Annelies Schrevens, Molly Waeytens, Sharon Lavaert, Flup Coppens
Design: Sven Verfaille
Influencer strategy & relations: TBWA Reputation - Anneleen Coppens, Nell Dumortier 
 Production Company: De Mensen & Make  
Creative Director: Tom Willems 
Showrunners: Jasper Declerq & Joren Smet 
Director: Jasper Declercq 
TV + Post-Producers: Shana Duprez, Rana Cools, Audrey Dierckx
Editor: Jasper Flikschuh
DOP: Amir Motaffaf 
Media: MNM & TAGMAG