Kom op tegen Kanker en DDB maken korte metten met sigaretten

Crea / News

Voor het tweede jaar op rij bundelen Kom op tegen Kanker, DDB en de Vlaamse gamingcommunity hun krachten om jongeren van de sigaret te houden. Onder de naam ‘Team #RIProken’ zetten ze eerder al een heuse movement tegen de sigaret op gang, die ze nu uitbreiden met een nieuwe activatie rond het populaire spel Fortnite.  

Roken is slecht voor de gezondheid. Ondanks dat dat algemeen geweten is, steekt 1 op 20 jongeren in Vlaanderen nog regelmatig een sigaret op. “Daarbij zijn jongeren moeilijk te bereiken met klassieke sensibiliseringscampagnes, en zijn de schadelijke gevolgen van roken voor hen nog niet meteen zichtbaar,” zegt Anke Berckmans van Kom op tegen Kanker.

Daarom gingen DDB en Kom op tegen Kanker op zoek naar een tastbare manier om jongeren te wijzen op de negatieve gevolgen van roken. “Met onze eigen #RIProken Fortnite Parkour Run treden we op een ingenieuze manier binnen in de leefwereld van jongeren. We spelen in op hun interesse voor gaming en gebruiken vertrouwde kanalen om hen op korte termijn te wijzen op de langetermijneffecten van roken,” vertelt Fiona Boyle, connection planner bij DDB.

Het startschot van de campagne werd gegeven op GameForce, het grootste videogame-evenement van de Benelux. Op de #RIProken stand konden gamers hun favoriete gaming influencers ontmoeten en samen met hen de negatieve gevolgen van roken op twee unieke manieren ervaren. Tijdens een spelletje Beat Saber werden de fysieke effecten van roken nagebootst door beperkte zuurstoftoevoer en extra gewichten, en in de speciale #RIProken Fortnite map werden spelers geconfronteerd met de schadelijke stoffen in sigaretten(rook). Zo bleven ze plakken in teer, werd hun snelheid beperkt door speciale rookgordijnen en werd hun avatar vergiftigd door arsenicum.

Het hoogtepunt van de campagne was ongetwijfeld de Fortnite-competitie, waarbij jongeren werden uitgedaagd om zo snel mogelijk de acht runs in de #RIProken Fortnite map te volbrengen. Om hun game-personage gezond te houden en de run te overleven, moeten de spelers de schadelijke stoffen die in sigaretten zitten, behendig weten te ontwijken. De vier beste spelers namen het tegen elkaar op tijdens de live finale in de Game Mania van Antwerpen.

Het verslag van de evenementen, en extra support voor de movement, werd gedeeld op TikTok, Snapchat, Instagram, Twitch en YouTube via snippets, stories, GIF’s, face-filters, giveaways... allemaal coole dingen om de coolheid uit sigaretten te halen. Het aantal unieke bezoekers op de riproken.be website was overweldigend en is het ultieme bewijs dat de #riproken movement alsmaar meer aanhangers heeft. Game over voor roken dus.

Zelf de #RIProken Fornite Parkour Run spelen en live de negatieve effecten van roken ervaren? Dit kan op www.riproken.be.

Credits

Client: Kom op tegen Kanker
Client Contact: Anke Berckmans, Cathy Rigolle
CD: Kwint De Meyer
Creation: Jan Schraeyen, James Gambrill, Astrid Van Breusegem
Strategy & Connection Planning: Fiona Boyle
Account Management: Eline Rasson, Anna Herbosch
Design: Glenn Vanhasselt
PR & influencer campaign: TBWA Reputation - Anneleen Coppens, Nell Dumortier
Website Development: Meta - Nikolaj Malez sewski
Paid Media: Meta - Tiffany Bosteels, Yoni Vanlooveren

Game development: Mapshot – Stephan Celis
Game Mania: Kris Lenaerts, Philip Cremers

Game Force

Standontwikkeling: Meta – Tiffany Bosteels

Productie: MAKE
Producer: Polly Seynaeve, Shana Duprez
Postproducer: Polly Seynaeve
Montage: Tor Decraene
Sound: Nicolas Van Ruysevelt

Presentation: Amir Motaffaf
Camera: Skander Koston

Fornite wedstrijd

Organisatie toernooi: Meta – Tiffany Bosteels, Frederick Middelton

Productie: MAKE
Producer: Polly Seynaeve, Shana Duprez
Postproducer: Katrien Van den Brande
Montage: Gill Vander Cluyzen
Sound: Nicolas Van Ruysevelt

Presentation: Amir Motaffaf
Camera: Skander Koston