Kom op tegen Kanker en DDB vinden lichtpuntjes tegen kanker

Crea / News

Kanker is donker en heeft nood aan lichtpuntjes. Met ‘Lichtpuntjes tegen Kanker’ willen DDB en Kom op tegen Kanker iedereen mobiliseren om een lichtpuntje op te dragen aan een dierbare en een lampion te kopen. Deze lampionnen zullen samen het Grootste Lichtpunt tegen Kanker vormen op 14 november.

Lichtpuntjes tegen Kanker

Terug met de fiets rijden, iemand kunnen vastpakken, nog een verjaardag kunnen vieren… het lijken kleine dingen, maar voor mensen die geconfronteerd worden met kanker zijn het echte lichtpuntjes. Ze geven steun, hoop en troost. “Een lichtpuntje maakt alle verschil. Vooral omdat ik daardoor weet dat ik er niet alleen voor sta.” Goedele heeft kanker gehad en is te zien in de campagne. Fietsen met vrienden is haar lichtpuntje tijdens de revalidatie. Een lichtpuntje is voor iedereen verschillend. Dit ontdekken we in de televisie- en radiospot, waarin vier mensen die met kanker te maken kregen hun lichtpuntje toelichten. Een confrontatie met de donkere schaduw die kanker werpt.

Op het online platform, lichtpuntjestegenkanker.be, kan je niet alleen een lichtpuntje aan een dierbare opdragen, maar je kan er ook het verhaal van dat lichtpuntje vertellen. Zo worden alle verhalen van steun, hoop en troost verzameld en kunnen ze op hun beurt weer kracht geven aan anderen. De campagne schijnt verder op sociale media, waar mensen hun lichtpuntje kunnen delen en anderen aanzetten om ook een lampion te kopen.

Op 14 november zullen alle gekochte lampionnen met een handgeschreven naam van een dierbare op worden ontstoken tot het Grootste Lichtpunt tegen Kanker. De slotshow van de campagne vindt plaats op het provinciaal recreatiedomein van Boom maar kan enkel op de zender Eén gevolgd worden. In de uitzending, die gepresenteerd zal worden door Siska Schoeters, staan Eén en Kom op tegen Kanker stil bij de verhalen rond de lampionnen. De opbrengst van alle lichtpuntjes gaat naar zorgprojecten voor kankerpatiënten en hun naasten.

Instagram geeft licht

Dat Instagram op maandag 19 oktober geel kleurde was onderdeel van deze campagne. Verschillende BV’s zoals Frank Deboosere, Peter Van de Veire, Thomas Vanderveken en Kristel Verbeke deelden een lichtpuntje met daarin de naam van iemand die zij kennen die met kanker geconfronteerd wordt of werd. Om hen zo mee een hart onder de riem te steken.

“Kanker is donker. Nu nog meer dan anders. We willen met onze nieuwe actie troost en steun bieden aan iedereen die geraakt wordt door kanker. We willen hen lichtpuntjes bieden, want die maken kanker dragelijker. Koop daarom een lampion op lichtpuntjestegenkanker.be en maak deel uit van het Grootste Lichtpunt tegen Kanker,” besluit Marc Michils, algemeen directeur van Kom op tegen Kanker.

Credits
Client Contact: Marina Van den Nouweland, Anke Berckmans, Sarah Van Dingenen
Creative Director: Kwint De Meyer
Creation: Jolien Elegeert, Catheline Leroy, Lennie De Troyer, Jan Lammens
Strategy: Dieter Riemaeker, Jan Lammens
Connection Planner: Fiona Boyle
Account Management: Melissa Bekaert, Molly Waeytens
Design & Development: Sven Verfaille
DTP: Céline Godaert
TVC Production: Caviar
Director: Jef Boes
Sound design/composing: Raygun - Peter Baert