KPMG steunt ‘The decade of action’ van Wim Vermeulen en Bart Lombaerts

News / Sustainability

Onder het motto ‘bedrijven moeten de planeet redden als ze zichzelf willen redden’, werken vier Vlaamse communicatiespecialisten aan een Europese documentaire over het belang van duurzaamheid en de rol die bedrijven daarin kunnen spelen. Een mentaliteitsverandering is nodig; KPMG ondersteunt dan ook  ‘The decade of action’. De documentaire wordt eind dit jaar gelanceerd. 

"Als we een bepaald kantelpunt overschrijden zouden we in een zeer gevaarlijke situatie terechtkomen. De planeet kan onze negatieve effecten dan niet meer temperen door afkoeling en verandert zo in een zichzelf versterkend opwarmingsmechanisme.” Johan Rockström, wereldberoemd klimaatwetenschapper en directeur van het Instituut voor Klimaatonderzoek in Potsdam, schetst als een van de gesprekspartners een zeer helder beeld over de mogelijke gevolgen van de opwarming van de aarde. Deze urgentie is dan ook de reden waarom Bart Lombaerts, oprichter van Spyke, en Wim Vermeulen, directeur Strategie en Duurzaamheid bij Bubka, het initiatief namen voor ‘The decade of action’. In deze documentaire, die ze samen maken met Mathias Brouns en Kristof Lasure, schetsen onderzoekers als Rockström en Ioannis Ioannou (London Business School) en politici als Frans Timmermans (Vicepresident Europese Commissie) hoe noodzakelijk een duurzamere houding is en welke rol bedrijven hierin kunnen spelen. Ze worden daarin bijgestaan door experts uit de bedrijfswereld, waaronder de ex-CEO van Unilever Paul Polman, Ryan Gellert (Patagonia), Henk Jan Beltman (Tony’s Chocolonely) en Therese Noorlander (Coca-Cola) en experts uit de investeerderswereld zoals Gillian Tett (Financial Times) en Piet Colruyt (Colruyt Group). De initiatiefnemers gaan na hoe duurzaamheid niet alleen een bedreiging, maar ook een opportuniteit kan zijn om een bedrijf toekomstbestendiger te maken. Dat kan Europa een voorsprong opleveren ten opzichte van andere continenten die hier voorlopig minder op focussen.

 

 

 

 

Een positieve rol voor bedrijven

KPMG vindt het belangrijk om dit initiatief te ondersteunen. "Als we een jaar geleden een gesprek over duurzaamheid probeerden aan te knopen bij de CEO van een bedrijf was de kans groot dat we beleefd werden doorverwezen naar de ‘Director of Sustainability’, als het bedrijf al een dergelijke functie had", zegt Richard Threlfall, Global Head of KPMG IMPACT. "Toen de COVID-19-pandemie eerder dit jaar uitbrak, vreesde ik dat het de aandacht zou afleiden van het duurzaamheidsthema en dat de klok met enkele onvervangbare jaren zou worden teruggedraaid. Tot mijn vreugde, en eerlijk gezegd ook tot mijn verbazing, is echter het omgekeerde gebeurd. De aandacht voor duurzaamheid groeit, met name onder bedrijfsleiders. COVID-19 heeft de kwetsbaarheid van onze samenleving blootgelegd. Dat herinnert er ons aan dat alles wat wij als vanzelfsprekend beschouwen gemakkelijk verloren kan gaan."

Volgens KPMG is duurzaamheid, dat trouwens niet enkel een klimaats- maar ook een sociaal en een bestuurlijk aspect heeft, een van de belangrijkste thema’s waarop bedrijven de komende jaren moeten focussen als ze sterker uit deze crisis willen komen.

De lancering van ‘The decade of action’ wordt eind dit jaar voorzien. Meer info op www.thedecadeofaction.com

De trailer van de documentaire kan je hier terugvinden: https://vimeo.com/464717417