Kpot en museum M laten scholiers smullen van AI

4schools / Crea / News

Een van de missies van Museum M Leuven is om het publiek actief te betrekken bij het museum en bij de kunst. In hun nieuwe project focussen ze zich daarom specifiek op jongeren tussen 12 en 18 jaar. Het ideale moment én publiek voor een introductie in Artificiële Intelligentie, dachten ze bij Kpot. De Leuvense grafische studio, bekend om zijn alternatieve design, sloeg de handen in elkaar met M en
ontwikkelde een interactieve tool waarmee jongeren via AI zelf kunst kunnen genereren. Het resultaat werd vorige week gelanceerd als "het kunstlab van M".

Via het kunstlab van M proeven de scholieren niet alleen van een deel van de M-collectie, ze worden uitgedaagd om zelf aan de slag te gaan. Ze leren hoe ze kunstwerken kunnen bekijken, omschrijven en zelf variaties kunnen genereren aan de hand van de modernste AI-tools. Op die manier leren ze niet alleen omgaan met AI, maar leren ze ook de meerwaarde ervan kennen. Wouter Vergote, zaakvoerder van Kpot, is grote voorstander en early adapter als het op AI aankomt. "Artificiële Intelligentie is technologische ontwikkeling die niet meer weg te denken is in de hedendaagse maatschappij," zegt hij. "We kunnen het maar beter omarmen en de voordelen en mogelijkheden ervan belichten, in plaats van angstig naar de negatieve kanten te kijken. Het is een fantastisch medium dat ook jongeren op een speelse manier kan warm maken voor kunst. Dat is toch fantastisch?" 

De website is toegankelijk voor iedereen, maar focust op gebruikers in het onderwijs. Via een downloadbare handleiding krijgen leerkrachten tips over hoe ze de tool kunnen implementeren in hun lessen. Verder is de website opgedeeld in drie delen: enerzijds een digitaal museum met een selectie werken uit de M-collectie, die allemaal vallen onder het thema ‘identiteit’. Vervolgens een aantal tutorials die enerzijds gemaakt zijn door AI — het kunstwerk wordt tot leven gewekt en praat met de bezoeker — en anderzijds stap voor stap uitleggen hoe je AI moet gebruiken. Dat gaat van de keuze van de ideale tool tot het opstellen van de ideale prompt.

Tenslotte kunnen de creaties van de leerlingen gedeeld worden met Vlaanderen in de AI-exporuimte. Op termijn is het de bedoeling dat er een permanente expo ontstaat van digitaal gegenereerde beelden waarin jongeren hun kijk op kunst via AI kunnen uitdrukken.