Kuifje opnieuw naar het land van de Sovjets
Beleven we een revival van de grootste successen van Kuifje - ook bekend onder zijn Franse naam Tintin? De geschiedenis zal het ons leren. Maar alle bommen en granaten nog aan toe, zelden sinds de eerste publicatie in 1929 leidde een album van de wereldberoemde stripheld tot zo'n opwinding. De aanleiding? De torenhoge oplages van de Franse én de Nederlandse (luxe)versies van het nu voor het eerst ingekleurde album. Casterman en Edition Moulinsart werken hiervoor mooi samen. Het was overigens bij Moulinsart dat het idee groeide om hier echt een evenement van te maken. Meer bepaald ontstond dat idee in het hoofd van Yves Février, directeur multimedia van Moulinsart. Hij is verantwoordelijk voor het op zijn minst geslaagd te noemen personthaal van dit 'nieuwe' album.
Tussen 2 en 11 januari was er een hele reeks van evenementen die de aandacht hebben getrokken van Belgische en internationale pers én van het grote publiek. Evenementen die afweken van het gangbare. "We gingen voor een deformattering die toch in symbiose was met de traditionele benadering van Casterman. Arsene Sandra, een dubbelganger van Kuifje, ging met mij naar Moskou, in de voetsporen van Kuifje. Hij keerde terug naar Brussel, met daarbij enkele afspraken in zijn Amilcar (de legendarische auto van Kuifje) vanuit het Centraal station naar de Grote Markt en Galerie Tintin aan de Zavel. De dag erna ging hij naar het Hergé Museum in Louvain-La-Neuve en naar Train World, waar men een trein in de kleuren van Kuifje in het land van de Sovjets mocht ontdekken." Om precies te zijn: de ene kant was in zwart en wit, de andere kant was in kleur!
In Parijs was er dan weer een affichecampagne in de Parijse metro, op de Morris JC Decaux-zuilen... "En boekhandels in België, Frankrijk en Zwitserland kregen een koffer met daarin promotiemateriaal en goodies voor de klanten, een campagne die ondersteund werd via het internet en, in Frankrijk, in de cinemazalen van het keten MK2," zo zegt Valérie Constant, persverantwoordelijke bij Casterman. "Wij hebben ook geïnvesteerd in sociale media, Twitter en Facebook, en maakten een webserie van zes afleveringen vanuit Petit Vingt-et-unième, de zogenoemde opvolger van le Petit Vingtième. We hebben net een overeenkomst getekend met Apple en Google: het album zal voor de eerste keer beschikbaar zijn via de iBooks Store voor iPhone, iPad en iPod touch en ook via Google Play," vult Yves Février aan. Dat zal in maart overigens leiden tot een evenement in de Brusselse Apple Store.
Voor deze lancering werd samengewerkt met zes partners: Thalys, Brussels Airlines, La Libre Belgique, de NMBS, de Belgische Ambassade in Moskou en Train World.