Laat Generation Z bedrijfswagen links liggen?

Communication / News / Research

car court-prather-603203-unsplashDe mobiliteitsproblematiek en het voorzien van flexibele oplossingen vormt een belangrijke uitdaging voor Belgische bedrijven. Zo concluderen HR-leverancier USG Professionals en studentenorganisatie Guido uit een onderzoek bij 400 hoogopgeleide jongeren.
Van de zogenaamde Generation Z, geboren tussen 1995 en 2010, betreedt de komende jaren de eerste lichting de arbeidsmarkt. Deze generatie wil meer zeggenschap over hun mobiliteitsbudget en kiest daarbij niet vanzelfsprekend voor de wagen. Ellenlange files, drukke verkeersknooppunten en moeilijk bereikbare stadscentra: ons mobiliteitsprobleem is ook jonge starters niet ontgaan. Sterker nog, voor Generation Z is een vergoeding van het woon-werkverkeer de belangrijkste meerwaarde van een job. Bovendien neemt de populariteit van de auto af.
Slechts 43% van de jongeren zou graag beschikken over een bedrijfswagen bij hun eerste werkgever. 30% geeft de voorkeur aan een hoger nettoloon en 25% aan een mobiliteitsbudget voor het nemen van de fiets of het openbaar vervoer. Barbara Stadsbader, general manager bij USG Professionals, ziet het toenemende belang van de work-life balance en levenskwaliteit als een oorzaak: ”44% van de jongeren wil maximaal 30 minuten spenderen aan woon-werk-verkeer. Generation Z heeft meer behoefte aan vrije tijd en wil daardoor dichter bij huis werken. Zelfs een leuke werksfeer of voldoening in hun werk kan weinigen overtuigen om langere afstanden af te leggen. Zo is voor slechts 13% van de jongeren werkvreugde een reden om langer dan 60 minuten onderweg te zijn.”
Is het tijdperk van koning auto definitief voorbij? Een bedrijfswagen staat nog altijd op nummer zeven in de lijst van geprefereerde extralegale voordelen, maar wordt wel voorgegaan door onder andere maaltijdcheques, extra vakantiedagen en groepsverzekeringen. Kiezen starters toch voor een bedrijfswagen, dan rijden ze liefst rond in een Audi of BMW. Generation Z stapt dus langzaam maar zeker af van een bedrijfswagen en opteert voor een flexibele invulling van het woonwerkverkeer. Op lange termijn goed nieuws voor onze mobiliteitscrisis?