Laptopje-laptopje

Communication / News / People

Ze hebben altijd voor concurrerende grote huizen gewerkt. Hij jarenlang als directeur marketing, PR en line extensions voor Medialaan, zij al sinds vroeg in haar carrière als radio- en televisiemaker voor VRT. Vandaag huizen ze, letterlijk en figuurlijk, samen in StudiJO50. Als freelancers in de media, maar ook als koppel.

PUB: Hoe zagen jullie eerste stappen in de mediawereld eruit?

Jo Nachtergaele: “Oorspronkelijk kom ik uit de creatieve sector. Via mijn toenmalige evenementenbureau ben ik verzeild geraakt bij VTM, waar ik uiteindelijk van 1989 tot 2011 heb gewerkt. Eerst in diverse promo- en marketingfuncties, gaandeweg ook meer langs programmatorische en business-strategische kant. Ik heb er JIM, JIM Moible en VTMKzoom mogen oprichten en stond mee aan de wieg van K2 en KANAALTWEE. Later ook Stievie, maar dat was al als zelfstandige.”

Sarah De Schepper: “Ik ben gestart als reporter bij TV Brussel en Radio 2 Limburg. Toen ik ook voor Radio 2 nationaal mocht beginnen, kreeg ik de kans om de opvolger van ochtendshow ‘Somers en Verschueren’ te maken. Op zaterdagochtend de week op een relevante en toch entertainende manier neerleggen, ik vond dat fantastisch. Bovendien heb ik het mediawereldje zo op korte termijn leren kennen, en daar pluk ik nu nog altijd de vruchten van. ‘De Madammen’, ‘De WeekWatchers’, specials met Karl Vannieuwkerke en Lieven Van Gils,… ik heb het allemaal mogen maken en bedenken. Nadien ben ik via Van Gils eindredacteur geworden voor Van Gils & Gasten. En zo ben ik dus ook televisie beginnen maken.”

PUB: Vandaag werken jullie samen in StudiJO50.

Jo Nachtergaele: “Ik heb ontzettend graag bij Medialaan gewerkt, maar vijftig worden is voor mij een trigger geweest om het roer om te gooien. Mijn afdeling was zo groot geworden dat je voortdurend bezig bent met businessplannen en organisatie. Ik miste de creativiteit, wou ook nog eens spotje schrijven. Op mijn vijftigste gaf ik dus mijn ontslag en richtte ik StudiJo50 op. Niet met de ambitie om een agency te worden, maar als vehikel om nieuwe dingen doen. Ik ben blijven werken in de media maar probeer ook ieder jaar iets te doen wat ik nog nooit gedaan heb. Zo stond ik mee aan de wieg van de nieuwe richting Idea & Innovation Management aan de Ehb, was ik mentor bij StartIt@KBC, had ik een start-up rond circulair speelgoed… iets opstarten is mijn ding.”

Sarah De Schepper: “Ik heb die stap naar freelance pas gezet toen ik zag dat dat bij Jo gegaan was. Dankzij die zekerheid maar ook variatie had ik er alle vertrouwen in. Sindsdien probeer ik, naast mijn radio- en tv-opdrachten, net als Jo af en toe dingen buiten de media te doen. Zo geef nu ook yogales en coachings.”

[...] LEES HET VOLLEDIGE ARTIKEL IN PUB MAGAZINE