L’Avenir, Rossel en IP Press: de feiten

Media / News

IP cine revueIn januari 2018 herverdelen Mediahuis, Rossel en Éditions de L'Avenir enkele kaarten in de kranten- en tijdschriftenmarkt . Eind augustus verenigden uitgevers Editions de l’Avenir (Nethys) en Rossel (Le Soir, Sudpresse) zich om samen de titels van IP Press over te nemen, waaronder vier televisieweekbladen (Ciné Télé Revue, Primo,…) en 11 themabladen (Touring Magazine, EOS,…). Deze overname, met een joint venture waarin Editions de l’Avenir 51% van het bedrijf bezit, vervolledigt het magazineaanbod van Editions de l’Avenir, l’Avenir Hebdo en VOO/BeTV (Moustique, Télé Pocket,…) en Rossel.

De overname maakt deel uit van een intensivering van de samenwerking tussen de twee groepen. Ze hebben in deze nieuwe structuur afgesproken om het operationele beheer van de IP Press-titels toe te vertrouwen aan Rossel Advertising, dat zal bouwen op bestaande IP Press-verkoopteams. Daarnaast hebben de partners aangegeven dat ze snel regionale commerciële synergieën tussen hun titels willen creëren om nieuwe digitale tools (bv. oplossingen voor geotargeting) te ontwikkelen om zo te kunnen opboksen tegen de toegenomen internationale concurrentie. Editions de l'Avenir heeft besloten om de marketing van web- en printreclame vanaf 1 januari 2018 aan Rossel Advertising toe te vertrouwen, zodat de markt krachtige en innovatieve reclame-oplossingen kan aanbieden die zelfs kunnen concurreren met die van de GAFA (Google, Amazon, Facebook en Apple).

Voor het IP-netwerk is het de bedoeling om alle activiteiten op de audiovisuele sector te concentreren en haar status te consolideren als leider van de sector. De persafdeling was een historische activiteit voor IP en past niet meer bij zijn strategische doelstellingen gericht op de audiovisuele sector, zo luidt het. De persafdeling past met andere woorden niet meer bij de strategische doelstellingen gericht op de audiovisuele sector.

Opgemerkt moet worden dat deze toenadering de handelsovereenkomsten die eerder door de twee partijen zijn overeengekomen niet in twijfel trekt, zoals de Tango-aanbiedingen (die door Mediahuis worden verkocht) en NP, dat een essentieel product van het Belgische medialandschap blijft. Zo zegt Eric Schonbrodt, algemeen directeur van Editions de l’Avenir: « Mediahuis, waarover we altijd tevreden zijn geweest, blijft onze partner voor de NP- en Tango-aanbiedingen. Wat we hier doen, is een heroriëntatie van activiteiten in relatie tot de b2b-markt. Dit is een overeenkomst om sterker te zijn en om een manier van reclame-inkomsten te vinden. »

presse_vital