LDV United en CM Gezondheidsfonds leggen dagboekfragmenten van Vlaamse jongeren op straat

Crea / News

In Vlaanderen staan 69.000 jongeren op de wachtlijst voor psychologische hulp. En die wachttijd loopt vaak op tot een jaar. Dat vindt CM Gezondheidsfonds te lang, daarom lanceren ze vandaag samen met LDV United een campagne om deze problematiek op de politieke agenda te krijgen.

Vorig jaar lanceerden auteur Hind Eljadid en CM Gezondheidsfonds een oproep aan jongeren met mentale problemen om dagboekfragmenten in te sturen. Geïnspireerd op deze fragmenten schreef Eljadid ‘het niet-zo geheime dagboek’. Dit is een kortverhaal over Amal, een zestienjarig meisje die te lang moet wachten op psychologische hulp, waardoor haar problemen verergeren. De illustraties in het boek, die getekend werden door Fatima-Zahra Eljadid, sluiten mooi aan bij de thematiek en geven de gevoelens van Amal visueel weer.

Normaal blijft de inhoud van een dagboek geheim. Maar de problematiek is te groot om niet te delen. Daarom houden CM Gezondheidsfonds en LDV United de grootste boeklancering ooit. Letterlijk dan. Want er worden over heel Vlaanderen en Brussel 8.000 exemplaren verspreid in het straatbeeld. Zo gebruiken ze boeken als een relevant medium, maar vooral als een pakkende manier om aandacht te vragen voor het thema mentale gezondheid bij jongeren.

Hind Eljadid en Luc van Gorp, voorzitter CM Gezondheidsfonds, delen ook enkele speciale edities van het boek uit aan politici. Ze gaan daarbij in gesprek over de problematiek en het belang van toegankelijke hulp voor jongeren. Het doordachte design van het boek is geïnspireerd op de veel te lange wachttijden en hoe jongeren met mentale problemen hierdoor vast komen te zitten in hun problematiek. De hulp lijkt immers in aantocht, maar het antwoord is steeds: bijna.

De campagne werd deze ochtend groots gelanceerd. Niet alleen werden de 8.000 exemplaren van het boek verspreid over heel Vlaanderen en Brussel, ook op alle grote radiozenders trokken ze de aandacht. Hind las namelijk 1 minuut voor uit ‘het niet-zo geheime dagboek’ tijdens de spits van het ochtendreclameblok.

Ook in OOH wordt de boodschap verspreid, op enkele slim gekozen plekken waar voorbijgangers even moeten wachten.

Alle communicatie leidt naar de landingspagina cm.be/dagboek. Hier kom je te weten wat CM Gezondheidsfonds aan de problematiek wil doen en hoe jouw stem op 9 juni een verschil kan maken voor 69.000 jongeren.

Credits:

  • Client: CM Gezondheidsfonds
  • Client contact: Tom Vrancken, Joke Willemsen, Clara Vanmuysen
    ​Agency: LDV United
  • CD: Stef Selfslagh, Dries De bruyn, Yannick Schoch, Wesley Kuystermans
  • Creative team: Manon Penné, Vivienne Mak, Isah Waes
  • Strategy: Thomas Eyskens, Dennis Vandewalle, Floris Adriaenssens
  • Account Team: Hanne Stoppie, Tom Thijs, Julie Meirlaen, Elise Crispeels, Isah Waes
  • Design: Jeff Uten
  • Motion + DTP: Stijn Voeten, Sandra Wulffaert
  • Sound production: Raygun