LDV United en CM lanceren het Oprechte Vraagteken

Crea / News

CM“Hoe is ‘t? Ça va?” Die vragen krijg je dagelijks meerdere keren te horen. En vaak antwoord je dan met een automatische “ça va”. Maar hoelang is het al geleden dat je die vraag nog eens oprecht gekregen hebt? Of zelf oprecht aan iemand gevraagd hebt hoe het gaat? Nochtans is die vraag erg belangrijk, want enkel zo kom je te weten hoe het écht met iemand gaat.

Maar liefst een kwart van de Vlamingen vertelt niets over psychische problemen. Zelfs niet aan vrienden en familie. Dat blijkt uit onderzoek van CM en de UGent. Als gezondheidsfonds vond CM het hoog tijd om daar verandering in te brengen.CMOm het probleem op een creatieve manier aan te kaarten, bedacht LDV United een nieuw leesteken: Het Oprechte Vraagteken .?. Daarmee maak je duidelijk dat je oprecht geïnteresseerd bent in iemands gemoedstoestand. Iets wat vandaag de dag veel te weinig gebeurt. Bovendien verloopt veel communicatie tegenwoordig via tekstberichten, zoals chats op Facebook en Whatsapp. Die omgevingen zijn sowieso al iets afstandelijker dan bij persoonlijk contact. Het Oprechte Vraagteken kan op dat soort platformen het gesprek mee op gang brengen. Zo wordt het probleem niet enkel aan de oppervlakte gebracht, maar helpt het ook actief mee aan de oplossing.

In een eerste fase werd het Oprechte Vraagteken gelanceerd op social media. Aan de hand van teasende postkaartjes vroegen we aan influencers hoe het met hen ging. Zo begon het Oprechte Vraagteken een eigen leven te leiden op Facebook en Instagram. Daarna volgde een meer uitgebreide PR-aanpak, die alvast goed opgepikt werd door de schrijvende pers.

Als kers op de taart werd er ook een aanvraag ingediend om het leesteken officieel te registreren bij de Taalunie. De campagne wordt vervolledigd met een aantal online video’s en natuurlijk posters en brochures in de CM-kantoren.

Credits:
Client: CM
Agency: LDV United
Contact: Nico Sablon
Account Team: Elise Crispeels, Ine Mannaerts, Nathalie Dumortier
Creative Director:  Dennis Vandewalle, Dries De bruyn
Creation: Wesley Kuystermans, Yannick Schoch
Strategy: Tomas Sweertvaegher, Isabelle Cuyckx
PR Agency: Walkie Talkie