LDV United en Vlaanderen werken mee aan de Doekomst

Crea / News

“Vlaanderen, de meest welvarende regio.” Geen droom, maar een ambitie. Een ambitie die Flanders Technology & Innovation wil verwezenlijken tegen 2030. Maar dat kan het niet alleen. Daarvoor zijn doeners nodig. Straffe koppen die met technologie en innovatie de uitdagingen van toekomst aanpakken.

Eén van die doeners vonden ze al bij LDV United. Het Antwerpse bureau nam de lanceringscampagne van Tien Dagen Tech voor z’n rekening. Het tiendaags tech-festival toonde aan dat we hier in Vlaanderen straf bezig zijn op gebied van technologie en innovatie. En laat dat nu net de perfecte inspiratiebron zijn voor mensen die willen meewerken aan de Doekomst.

Om die doeners een gezicht te geven, ontwikkelde LDV United samen met Purple Panda een AI avatar generator. Gebruikers uploaden er simpelweg een foto van zichzelf waarna de AI generator deze omvormt tot een avatar die volledig in lijn ligt met het campagnebeeld. Deze avatar kan je vervolgens downloaden en delen op je sociale media. Zo laat je aan iedereen weten dat je meewerkt aan de Doekomst.

In het totaal zakten 33.000 bezoekers afgelopen weekend af naar het Sportpaleis en de Lotto Arena voor Het Slotfestival van FTI. De teller van het tiendaagse evenement, verspreid over verschillende events en zes Vlaamse steden, klokte daarmee af op 177.500 bezoekers.

Het FTI-slotfestival is het resultaat van een unieke samenwerking tussen CityCubes en Sylvester waarbij de kwaliteiten en competenties van beide bureaus elkaar enkel maar versterkten. Samen stonden ze voor de uitdaging om innovatie en technologie toegankelijk te maken voor een breed publiek. CityCubes en Sylvester hebben die vertaalslag met succes wat resulteerde in een evenement vol ervaringen die zowel jong als oud aanspraken.

In 28 talks verspreid over 8 sessies leerden de bezoekers allerlei verrassende en creatieve kanten van innovatieve technologie kennen, gaande van technologie van sport(voeding) tot ruimtevaart en klimaat, gezond leven en het gebruik van AI in kunst en muziek. Kinderen en studenten werden met diverse activaties en talks (“met een échte robot!”) enthousiast gemaakt voor STEM-opleidingen, de gamingindustrie, robotica en technologie. Tech-bedrijven, hogescholen en universiteiten maar ook potentiële investeerders kregen verder nog de kans om kennis te maken met innovaties en creativiteit binnen de sector.

“Met de missie van Flanders Technology & Innovation hebben we getracht om technologie & innovatie in Vlaanderen op de kaart te zetten, een gevoel van trots en fierheid te injecteren en belevingen aan te bieden op maat van elk individu. Bij onze keuze om het FTI Slotfestival te programmeren in het Sportpaleis en de Lotto Arena vertaalden de experten van CityCubes en Sylvester deze uitdaging perfect door voor het eerst de locatie om te toveren tot een creatieve en immersieve belevingsetalage voor jong en oud,” vertelt Dries Mahieu, festivaldirecteur van FTI. 

Dieter Veulemans, partner & creative director bij CityCubes, deelde zijn trots over het resultaat: Sinds het FTI slotweekend loop ik rond met de 'biggest smile ever'. Zo trots en dankbaar dat we met alle partners en stakeholders tot dit fantastische resultaat van het FTI-Slotfestival zijn gekomen. We ontvingen het mooiste compliment van 1 van de bezoekers, namelijk dat hun dochter na het bezoek aan FTI resoluut kiest voor een STEM studierichting in plaats van een klassieke opleiding. Dat was exact onze opzet en daar zijn we samen 100% dus in geslaagd!

Bart Fagard, account director bij Sylvester, benadrukte het belang van breed toegankelijk concept: “We hebben grondig onderzoek gedaan naar de behoeften van alle doelgroepen en voor elk van hen een uniek traject ontwikkeld vol beleving en relevante content. Zo vonden alle bezoekers iets dat hen aansprak.”

Als experience-driven communicatiebureau werkte The Oval Office de stand uit als een belevingsparcours, zodat de bezoekers de impact van duurzame oplossingen op hun eigen toekomst konden ontdekken. The Oval Office ging de uitdaging aan om complexe onderwerpen te vertalen in menselijke taal. Het bureau stond in voor zowel de conceptuele inkleding als voor de productionele uitvoering, waarbij duurzaamheid steeds een bepalende factor was. Om de resterende ecologische voetafdruk ten gevolge van transport en productie te compenseren, zal VITO in samenwerking met The Oval Office bomen planten in Madagaskar.

Credits:

Client: Departement Kanselarij en Buitenlandse Zaken, Flanders Technology & innovation
​Contacts Vlaanderen: Sara-Jane Deputter, Brigitte Rombaut ​
​Contacts FTI: Dries Mahieu
​Agency: LDV United
​CD: Wesley Kuystermans, Yannick Schoch
​Design: Stijn Voeten, Sandra Wulffaert
​Account Team: Romy Vierhouten, Elien De Beule, Anouk Nulens
​Client Service Director: Tom Thijs
​Development: Purple Panda