Le Soir stelt zichzelf in vraag

Media / News

lesoir-nouvelle-uneSinds dinsdag 2 april is er een vernieuwde Le Soir, met een nieuw papieren aanbod en een nieuwe slogan. Deze nieuwe krant weerspiegelt de recente evolutie van de redactie. Doel is om de lezers en adverteerders een steeds hoogstaander aanbod te bieden, zowel op papier als digitaal. Om iedereen de kans te geven deze nieuwigheden te ontdekken, zal de krant deze dinsdag gratis verkrijgbaar zijn in alle Belgische verkooppunten. “Met deze vernieuwde papieren krant willen we duidelijkere, overzichtelijkere en inhoudelijk sterkere informatie bieden,” aldus Olivier De Raeymaeker, algemeen directeur van Le Soir. “Zonder uiteraard afbreuk te doen aan de basiswaarden die Le Soir sinds 130 jaar kenmerken: onafhankelijkheid, nauwkeurigheid en kwaliteit”. “De vernieuwing is in grote mate een kwestie van vorm, maar ze weerspiegelt toch vooral de evolutie van ons redactieproject: een krant waarin de kerntaak van een dagblad, inspelen op de actualiteit, nóg sterker wordt ondersteund door een proactieve houding rond fundamentele kwesties, waarbij de mens centraal staat”, zo legt Christophe Berti uit, sinds 2013 hoofdredacteur van Le Soir. En verder: “Onze lezers worden de hele dag overspoeld met informatie. Dit noopt ons tot strengere selecties, waarbij onze focus ligt op analyse, debat, opinie, kennis en onderzoek.
Hoe pakt men dit aan? De belangrijkste actualiteit ondergaat een strenge selectie en krijgt onder de benaming “A la Une” een plek op de eerste pagina's van de krant. Alle bestaande rubrieken en diensten blijven bestaan en vormen een vertrouwde leidraad doorheen de krant. Columns vormen een duidelijke toegevoegde waarde voor onze lezers en krijgen dan ook een nog grotere rol. “De journalisten en iedereen die zich bezighoudt met de opmaak van de berichten en van de krant in haar geheel, zijn al bijna een half jaar bezig aan een modernere, luchtigere, meer hoogstaande én meer gedurfde versie van de papieren krant”, aldus nog Christophe Berti.
Het digitaal abonneeplatform LeSoir+ zal dankzij de vernieuwingen meer aandacht krijgen. “Dankzij een reeks interne vereenvoudigingen zullen we via Le Soir+ de digitale transformatie van onze nieuwe krant kunnen verderzetten. De papieren en digitale krant zullen elkaar perfect aanvullen”, aldus nog de hoofdredacteur. Olivier De Raeymaeker ziet in de gerichte evolutie van de papieren krant en de grotere rol van het digitale aanbod het bewijs van een steeds betere leeservaring en van een groeiend advertentieaanbod.“In november 2018 werd de site van Soir.be in een volledig nieuw jasje gestoken en werd ze gebruiksvriendelijker. Hierdoor groeide ons bezoekersaantal met 15% en bereikten we in maart gemiddeld ruim 330.000 unieke bezoekers per dag. Hét bewijs dat we ons constant aanpassen aan de manier waarop onze lezers nieuws consumeren. Deze aanpak trekken we nu ook door in de nieuwe formule van de krant, met een aangenamere leeservaring én een rijker journalistiek aanbod. Daarnaast zullen abonnees van Le Soir+ steeds meer nieuwe diensten kunnen gebruiken, zowel op smartphone, tablet als computer. In twee jaar tijd is het aantal digitale abonnees meer dan verdubbeld, wat gezorgd heeft voor een groei van het totaal aantal abonnees op deze periode. Nooit eerder vulden de papieren en digitale versie van Le Soir elkaar zo goed aan”. De verschillende evoluties houden eveneens rekening met de noden van de adverteerders. "Met de papieren krant en het platform Soir+, bieden wij de mogelijkheid een brede doelgroep te bereiken van kwalitatieve en hoog opgeleide lezers. Wij hebben de ambitie een premium context te bieden voor de boodschappen van onze adverteerders, ongeacht het formaat: print advertentie, klassieke display ad, native, video en andere creatieve formaten. En gezien het multiplatform-gebruik van onze abonnees, zijn papier en digitaal ook uiterst complementair voor reclameboodschappen."
De weekendkrant krijgt een nieuwe bijlage. In “Lena” bundelt men het beste uit de Europese journalistiek in een selectie van 'de allerbeste artikels' uit kwaliteitskranten als El Pais, La Repubblica, Die Welt, Tribune de Genève en nog andere kranten.  Christophe Berti: “We zijn een overtuigd pro-Europese krant en willen nóg meer gebruikmaken van de journalistieke rijkdom die de samenwerking met LENA ons biedt (Leading European Newspaper Alliance)”. Zowel lezers van de papieren krant als van Le Soir+ krijgen toegang tot deze bijlage.
Samen met de vernieuwingsoperatie verandert men ook van slogan: “Repensons notre quotidien” (een nieuwe visie op de actualiteit). Thomas Barvais, marketingdirector Le Soir: “Deze nieuwe slogan vertelt perfect waar de nieuwe “Le Soir” voor staat”. “Onze redactie wil de zaken verduidelijken, een bewustzijn creëren, een standpunt innemen, ontspanning bieden via de cartoons van Kroll, maar wil tegelijk de nodige tijd nemen om op die manier de maatschappij, onze levensstijl en de dagelijkse zaken beter te leren begrijpen”.  De nieuwe formule van de krant zal via een grootschalige mediacampagne (radio, TV, pers, bioscoop,...) aan de wereld kenbaar worden gemaakt,  Barvais: “Over een paar weken zal in Brussel een tram rijden die volledig beplakt zal zijn met een cartoon van Pierre Krol”. Daarnaast komt er een ontdekkingsaanbod voor “Le Soir.
De positionering, de slogan én de bijhorende campagne zijn het werk van Air.