Van 4 mei tot en met 12 mei 2019 organiseerden de Vlaamse provincies, samen met verschillende partners, de Week van de Korte Keten. Die wil de consumenten laten kennismaken met het aanbod lokale hoeve- en streekproducten.
De bewustmaking van de consument om voor lokaal, eerlijk geproduceerd en duurzaam vlees te kiezen komt in een stroomversnelling terecht. En dat is erg goed nieuws voor onder meer varkenshoedster Mieke Verniest (Munkzwalm) en vleeswarenspecialist Johan Noyen (Gent), die zich al jaren actief inzetten om het beste varkensvlees op het bord van Vlaamse gezinnen te brengen. Ook het culinaire platform Lekker van bij ons, dat deel uitmaakt van VLAM, draagt de pijlers lokaal, vakmanschap en smaak hoog in het vaandel. De drie partijen focusten daarom tijdens het Smaakevent, dat op vrijdag 10 mei plaatsvond, samen op herkomst, vakmanschap en smaak en brachten de weg die het varken aflegt tot op het bord iets dichterbij.
Liliane Driesen, woordvoerder van Lekker van bij ons licht toe: “We willen consumenten graag bewuster maken van het belang van producten van bij ons. Het is goed dat ze stil staan bij de herkomst van het voedsel dat ze kopen. We willen hen aanmoedigen om voor kwaliteitsvolle en nutritioneel hoogwaardige producten te kiezen.”
Wim Ballieu, kind aan huis bij Noyen en Mieke Verniest is een ambassadeur van lokaal varkensvlees. Het vlees van alle gehaktballen die in Wims bekende restaurants voorgeschoteld worden, zijn geproduceerd bij Noyen. “Korte keten is veel minder ingewikkeld dan het lijkt. Teruggaan naar de basis van de ingrediënten. Zo eenvoudig is het. Wat mij betreft zou een boerderijbezoek een verplichte uitstap moeten zijn voor iedereen, ook kinderen. Het is belangrijk dat we iedereen kunnen tonen en leren waar het vlees op ons bord vandaan komt. Zo krijgen we opnieuw meer respect voor onze landbouw en onze voeding.”
PR/PA Manager - Recupel
Ben jij dé PR/PA Manager die de stem van Recupel wilt zijn? Wil […]
Head of Digital - Bridgeneers
We zoeken een ervaren digitaal specialist die bruggen kan bouwen tussen klanten en […]
Vacature Accountmanager Nationaal - Lijncom
Lijncom zoekt een dynamische professional voor de nationale verkoop van advertentieruimte op bussen, […]
Creative Director - Impuls Communicatie
Groeien, dat doen we samen. Met ons team, met onze klanten én met […]