Let’s pay digital: goed nieuws van Ogilvy Social.Lab en de FOD Economie

Sinds 1 juli kan je als consument overal elektronisch betalen. Om dit uitstekende nieuws wereldkundig te maken, lanceren de FOD Economie en Ogilvy Social.Lab een wervelende, positieve campagne met onvervalste 80’s vibe: ‘Let’s pay digital’!
Onderzoek wijst uit dat 89% van de Belgen het liefst elektronisch betaalt. Je zou dus denken dat alle winkeliers inmiddels betalingen met bankkaart of via een app aanvaarden. Toch is dat niet zo. Veel kleinere handelaars aarzelen, vooral omdat ze niet op de hoogte zijn van alle elektronische betaaloplossingen. Nochtans betekent een extra betaalmogelijkheid meer klanten en dus ook meer inkomsten. Daarom verplicht de wet alle winkels sinds 1 juli om, naast contant geld, ook minstens één elektronische manier van betalen aan te bieden. Om dat goede nieuws te verspreiden, brengt Ogilvy Social.Lab met een dynamische, kleurrijke campagne een burgerbeweging rond digitaal betalen op gang.
Het bureau ontwikkelde de strategie, de mediastrategie, het creatieve concept en de productie van de campagne. Het koos voor een B2C2B-aanpak waarbij de hele Belgische bevolking wordt aangesproken om ook de kerndoelgroep, namelijk kleine handelaren, te bereiken. De campagne loopt voornamelijk digitaal en via social media (SEA, Facebook, Instagram) maar ook via YouTube en PR. De slogan en de beelden hebben een echte jaren ’80 vibe. De feel good druipt ervan af, en de styling is duidelijk geïnspireerd op de aerobicmode van toen. ‘Let’s pay digital’ is een ludieke en opvallende campagne die een sterke boodschap overbrengt, namelijk dat de verplichting voor handelaars op de eerste plaats een positieve verandering is. Ook socialmediaposts die specifiek gericht zijn op winkeliers helpen hen om elektronisch betalen in hun zaak in te voeren op de manier die het beste bij hen past.
Credits
Internal:
Account: Barbara Hennin, Caroline Charles, Alexandra Nogueira, Sophie Gagey
Creative Director: Willem Van den Hoof
Creatives: Pieter Decanniere, Willem De Geyndt, Bram Van Looveren, Ophélie Blockmans, Nicolas Maertens
Design: Xavier Vanderplancke
Strategy: Julie Frederickx, Victoria Van Wymeersch
Media: Loredana Polito, Mélanie Morales
External:
TV Producer: Sofie Van de Wauwer
Film director: Dirk Domen
Production company: Friction films
Sound: Pieter Van Dessel
Client: FOD Economie
Nathalie Djamous
Christophe Courouble
Simon Dergent
Johan Verbelen
PR account manager - Wavemakers
Welkom bij Wavemakers Bij Wavemakers hebben we een passie voor baanbrekende PR en […]
Hoofd Communicatie - UGent
Context Ben jij een ervaren communicatieprofessional met een strategische visie en sterke leiderschapskwaliteiten? […]
Responsable du développement commercial et marketing H/F - Réseau des Médias de proximité (FR)
APPEL A CANDIDATURES Le Réseau des Médias de proximité recrute un.e « Responsable […]
Corporate PR Account Manager Walkie Talkie
WALKIE TALKIE IS ON THE LOOKOUT FOR A CORPORATE PR ACCOUNT MANAGER WALKIE […]