Lidl en BBDO schrappen ‘duur’ uit ‘duurzaam’

Crea / News

U hebt ze wellicht al opgemerkt, de voorbije week. De bizarre affiches en televisiespots die enkel het woord “zaam” tonen. Ze maken deel uit van BBDO’s nieuwste imagocampagne voor Lidl. De boodschap: duurzaam moet niet duur zijn.

Het is een opvallende boodschap: bij Lidl zijn verse producten, zoals tomaten, Way To Go! chocolade, bananen, spieringkoteletten en zalm, niet duurzaam. Want ze zijn niet duur. Ze zijn dus gewoon zaam. Het merk maakt hiermee een sterk statement op het vlak van zaamheid: duurzaam moet niet duur zijn.

“Verantwoord ondernemen is onze tweede natuur geworden,” aldus Boudewijn van den Brand, CEO bij Lidl Belgium. “Lidl wil een echte gamechanger zijn. Maar de wereld veranderen kunnen we niet alleen. Dat doen we samen. Daarom zien we het als onze opdracht om duurzame producten aan te bieden aan de lage prijs die mensen van Lidl gewoon zijn. Het is namelijk pas duurzaam, als iedereen het kan betalen. We hebben dan ook gekozen om het woord ‘duurzaam’ te vervangen door ‘zaam’. Duurzaam zonder duur, dus. Da’s veel… duurzamer. En bovendien korter.”

De campagne wordt verduidelijkt op radio, tv en social media. Ze krijgt ook een activatieluik: een zame foodtruck rijdt de komende weken langs verschillende steden in België om voorbijgangers heerlijke recepten voor te schotelen met producten die helemaal zaam zijn.

Credits

Client: Lidl Belgium 

Contacts: Boudewijn van den Brand, Hendrik Van Wilderode, Ifke Nauwelaerts, Julie Vanderstichele, Julie Longerstay, Sylvie T’jaeckx, Naomi Domen, Emmelie Mouton

Agency: BBDO BELGIUM 

CD: Sebastien De Valck

CD: Arnaud Pitz

Creation: Tom Jacobs &  Frederik Clarysse

Copy FR: Gregory Verheyleweghen & Vincent Abrams

Head of RTV: Patricia Van De Kerckhove 

RTV Producer: Loes Fierens

Photography: The Pickles

Film production company: Amok

Executive Producer: Ann Van Steyvoort

DOP: Sam Ostyn

Director: Jeremy Marchant

Editors:  Anton Ceuppens & Jasper Vanhauwaert

Grading: James Wood

Sound Engineers: Jeremy Vettorel & Mathieu Schots

Design:  Nadia Tweepenninckx & Piet Boeykens

Final Art: Daniela Simons  

Account Team: Eva De Gendt, Michelle Stas, Melissa Fastenaekels, Cato Samyn, Laura Declercq & Cynthia Gomez

Strategic Director: Dirk Peremans