Limburgs bureau Expliciet vestigt primeur als Trends Gazelle

Awards / News

Recent ontving marketingbureau Expliciet in Hasselt zijn vijfde nominatie op rij als Trends Gazelle. Dat is een categorie van snelgroeiende bedrijven die Trends Magazine jaarlijks selecteert op basis van hun toegevoegde waarde en positieve invloed op het ondernemersklimaat.

Het is volgens de organisatie zeker niet alledaags dat een bedrijf vijf jaar op rij wordt genomineerd: in de 22 jaar dat de Gazellen bestaan, waren er slechts vier communicatiebureaus die zoiets klaarspeelden. In de categorie reclamebureaus is Expliciet trouwens het eerste Limburgse agency dat die eer te beurt valt. Zaakvoerders Jan Martens en Maarten Princen zijn dus enorm blij met die accolade. "Het is leuk te horen dat we het eerste Limburgse marketingbureau zijn dat deze nominatie vijf jaar na elkaar mag ontvangen. Dat is een mooie erkenning voor de harde inzet van ons team," vertellen ze. Het bureau mag zich daarbij bovendien tot de top 2,5% van Belgische groeibedrijven rekenen. Nochtans is die erkenning volgens hen geen doel op zich: "We hebben de laatste jaren hard gewerkt aan het uitbouwen van een sterk team dat bedrijven maximaal ontzorgt op vlak van marketing. Dat vraagt om verschillende in-house expertises, wat automatisch leidt tot een sterke groei. Uiteraard zijn we er fier op, maar we hadden geen idee hoe uniek dit was. Dat maakt het extra mooi," lacht Princen. Martens meent dan weer dat blijven investeren in kwaliteit volgens hem de sleutel is tot hun succes. "De afgelopen jaren hebben we namelijk sterk ingezet op een constante verbetering van onze dienstverlening, een verbreding van ons aanbod en sterke opleidingen van onze marketingexperten intern," verduidelijkt hij. Volgens Princen trekt het bureau net door die initiatieven almaar grotere (nationale en internationale) klanten aan, die hen vervolgens uitdagen om de lat hoger te leggen qua kennis en dienstverlening. Hij is ervan overtuigd dat investeren in menselijk kapitaal de essentie is, met een leuke werkomgeving, vrijheid in de jobinvulling en een sterk en flexibel loonbeleid - zo heeft Expliciet ondanks de arbeidskrapte relatief vlot nieuwe medewerkers kunnen aantrekken en verdere groei kunnen realiseren, aldus nog Princen. 

"Als agency is het belangrijk dat je blijft evolueren," klinkt het. "De marketingwereld is op tien jaar tijd erg veranderd. Waar de marketeer in het bedrijf vroeger meer vanop een eiland werkte, is deze nu meer dan ooit verbonden met de andere divisies: sales, HR, operations,... Dat maakt dat je breder moet kunnen adviseren dan puur communicatie. Als agency spreek je vandaag ook best een mondje mee over CRM-software, salesstrategie, employee engagement en nog veel meer. De vraagstukken worden ook steeds complexer. Marketing is steeds meer een combinatie van verschillende specialisaties." Ook Marten realiseert zich dat marketing zich vandaag niet meer kan beperken tot het maken van een brochure. "Om klanten op een duurzame manier te helpen groeien, moeten we ons echt verdiepen in hun businesscase. Daar hebben we ons in gespecialiseerd - helemaal begrijpen wat onze klanten doen, hoe hun markt werkt. Enkel zo kunnen wij ervoor zorgen dat zij eruit springen en hun groeiambities waarmaken."