Luc de Tillesse: Voor en na... zoals vroeger?

Communication / News / Positive Vibes

Er zijn soms vergelijkingen die ons verbijsteren en ons dwingen te reageren. Het beschrijven van de huidige situatie met betrekking tot de oorlog om zich het voor en na voor te stellen is schokkend. Ter herinnering: de laatste oorlog duurde 5 jaar, veroorzaakte meer dan 80 miljoen doden en ontheemde meer dan 40 miljoen Europeanen als gevolg van wijzigingen aan de grenzen.

In de naoorlogse periode ontstond een grote meerderheid van nieuwe politici, die uit verzetskringen kwamen, nieuwe bedrijfsleiders met frisse ideeën. We zijn ook getuige van het ontstaan van de Verenigde Naties, het Marshallplan, het creëren van sociale zekerheid voor iedereen, het creëren van een verenigd Europa... Kunnen we de inperkingscrisis die we doormaken op een fatsoenlijke manier vergelijken met de Tweede Wereldoorlog?

Er zal zeker een voor en na zijn, maar in welke richting? Reclame is slechts een weerspiegeling van onze samenleving. Zijn we in staat om tegen het tij in te gaan? Ik hoop het. Ja, we lijden onder de huidige lockdown, maar laten we stoppen met het monopoliseren ervan. Ik denk aan de cultuur, het toerisme, de horeca en vele andere sectoren over de hele wereld. We moeten onszelf opnieuw uitvinden, ons betoog veranderen, eerlijk zijn, een nieuwe betekenis aan ons leven geven. Recente studies leren ons dat een meerderheid van de consumenten de voorkeur geeft aan reclameboodschappen die een bijdrage kunnen leveren aan de samenleving. Meer dan consumenten zijn zij in de eerste plaats burgers, ondernemers, scheppers van relaties. Communicatie wordt niet alleen gevoerd tussen een merk en een consument, maar ook tussen mensen.

Ik denk aan deze slimme boodschap van de directie van Devos&Lemmens, die het publiek liet weten dat ze "haar grappen" opzij zette om in plaats daarvan een boodschap van solidariteit en aanmoediging te geven aan de mensen die voor ons zorgen. Met een vleugje humor dat op dit moment bijzonder welkom is. Aan de andere kant, berichten van het communicatiebureau van Coca-Cola die ons trots de lichtpanelen op Times Square in New York City laten zien om de mensen gewoon te vertellen dat ze thuis moeten blijven, als er niemand meer op straat is, doen ons beseffen dat er nog werk aan de winkel is...

Ook de maatschappelijke verantwoordelijkheid van sommige bedrijven is aan het veranderen. Na de financiële crisis van 2008 hebben we al kunnen waarnemen dat bedrijven waar sociale verantwoordelijkheid echt deel uitmaakt van hun DNA, beter bestand zijn tegen de crisis, en deze dynamiek houdt tot de dag van vandaag aan. Deze crisis zal ongetwijfeld onze consumptiepatronen, onze voedselkeuzes en onze relatie tot gezondheid en welzijn veranderen, wat onze relatie in de samenleving zal versterken en, naar ik hoop, de trend naar het lokale en duurzame zal accentueren.

Gaan we in een andere wereld wakker worden na de lockdown periode? Zal het momentum van de solidariteit niet snel als een soufflé ineen vallen en terugkeren naar "vroeger"? Zakelijke leiders die fan zijn van bedrijfs-herlocatie en politici die niet bereid zijn zich open te stellen voor anderen, zullen er altijd zijn en er alles aan doen om ons hun opsluiting en hun beoordelingsfouten te doen vergeten. Ze zullen er alles aan doen om het idee uit te wissen dat de coronavirus-crisis een fantastische openbaring is van de disfuncties van onze samenleving, zowel politiek als economisch.

De gemiddelde Europeaan droomt van een stormloop op de wereldwijde industrie, om te leven zoals voorheen met gratis vliegtickets, kleding voor weinig geld en een snel geïnstalleerde 5G. De Belgen besteden jaarlijks 10 miljard aan buitenlandse sites zoals Amazon of Alibaba en niet aan lokale winkels, zullen ze hun gewoonten veranderen?... En waarschijnlijk zullen wij, als managers van communicatiebureaus, gelijke tred houden…

Ik blijf er echter van overtuigd dat we de communicatie een betekenisvolle inhoud moeten geven. We kunnen, op ons niveau, mensen het nut doen inzien van het kopen en consumeren van rechtmatige producten, en nadenken over wie er baat heeft bij wat we kopen. Niet alleen zullen we beter af zijn maar onze economie eveneens!

Wat er vandaag gebeurt is ongekend voor iedereen en we leren bij met vallen en opstaan. Daarom moeten we, op een geruststellende toon, nederig zijn in onze communicatie.

Luc de Tillesse, managing director The Crew communication