Luc Suykens: "Focus op idee, niet op medium"

Communication / Marketing / News

Luc Suykens

Procter & Gamble is al 60 jaar aanwezig in ons land, zoals u in een afzonderlijk bericht kunt lezen. En innovatie speelt daar een grote rol in. “Innovatie vormt een fundamentele component voor de groei van ons bedrijf” aldus Luc Suykens, directeur marketing bij P&G Benelux. Productinnovatie is inderdaad een sterke troef van het bedrijf. Maar is de marketing van P&G even innovatief?

In het volgende papieren magazine van PUB heeft Wim Decraene van Accenture het over digitale dino's, grote, al lang bestaande bedrijven die moeten opboksen tegen nieuwe, disruptieve concurrenten. Is P&G zo'n digitale dino, vroeg PUB aan Luc Suykens. "We bestaan al 175 jaar," grijnst Luc Suykens, "en de kracht van ons bedrijf is dat we ons voortdurend heruitvinden."

Ook op marketingvlak? "Onze consument is enorm digitaal, wij zijn dus enorm digitaal. Hebben wij een digitale strategie? Neen. Wij hebben een consumentenstrategie," legt Luc Suykens uit. "We volgen die consument ook volledig digitaal. Wie vroeger belde naar een 0800-lijn, geeft nu op Facebook commentaar. Daar zijn wij nu ook bij hen. De consument gebruikt onze informatie ook anders, ook daar zitten we online kort op."

"En nog een punt: onze producten worden ook al sterk online gekocht. Wij volgen, samen met de distributie, het online aankopen. Misschien, omdat wij er van overtuigd zijn dat televisie nog een goed en effectief medium is in België, komt daaruit de perceptie dat we minder digitaal actief zijn, maar dat is zeker niet het geval. Ik zou net zeggen: door de schaalgrootte van onze verschillende merken, zijn wij net méér actief bij jongeren. Kijk naar het voorbeeld van Allways, sterk aanwezig bij meisjes onder de twintig jaar, met campagnes die wereldwijd prijzen winnen. Zo dino zijn we dan ook niet... Het is niet of-of."

"Nog eens: wij volgen de consument, maar we hebben geen aparte digitale strategie," besluit Luc Suykens. " Kijk opnieuw naar Allways. Dat wordt vaak op sociale media besproken, we zijn ermee online actief, maar we zijn er ook op televisie mee aanwezig. Wij zijn ideeëngefocust, niet mediumgefocust."