Geef kinderen een houten lepel en ze kunnen zich uren amuseren. Ze spelen toneeltje, zingen liedjes of vechten met hun houten zwaard tegen imaginaire vijanden. Geef ouders een houten lepel en ze denken aan… soep maken. Weg fantasie! Welkom het serieuze saaie leven. “En dat is jammer, want fantasie is superbelangrijk," vertelt Annemie Gulickx, netmanager van Ketnet. “Met Ketnet Junior proberen we dan ook hard in te zetten op het stimuleren van de fantasie van de allerkleinsten. Denk maar aan programma’s als Tik Tak, de wereld van Kaatje Tralalaatjes en onze gloednieuwe reeks Sarah.” Fantasie blijkt inderdaad belangrijk want het kan de ontwikkeling van jonge kinderen op vele fronten stimuleren. En dat op een hele veilige manier, want fantasie is natuurlijk niet echt. Zo kunnen kinderen allerlei vaardigheden en situaties oefenen en dat is goed voor de ontwikkeling van empathie, creativiteit en sociaal inzicht. “Het is ook zeer goed om als ouder mee te gaan in de magische wereld van je junior. Zo kan je hen begeleiden en stimuleren om nog meer te fantaseren. En daarnaast is het gewoon ook erg leuk,” besluit Annemie Gulickx. Maar net daar knelt het schoentje. Want als ouder ben je je fantasie vaak onderweg een beetje verloren. Daarom bedacht Lucy De Fantaseerspelen, een nieuw medium om ouders weer aan het fantaseren te krijgen. “Met De Fantaseerspelen willen we ouders en grootouders een duwtje in de rug geven om weer te fantaseren en spelen zoals vroeger, samen met hun junior,” vertelt Ruben Van Maldeghem, copywriter bij Lucy. De Fantaseerspelen zijn een reeks luisterverhalen, al dekt die term de lading niet. Want het is zeker niet de bedoeling om alleen maar te luisteren en stil te zitten. “Muziek en geluid leek ons de perfecte manier om mensen aan het fantaseren te krijgen. Het kent geen limieten en alles gebeurt tussen de twee oren.”
In De Fantaseerspelen zijn de juniors en (groot)ouders de hoofdpersonages. “De verstelstem pakt hen bij de hand maar een stevige portie eigen fantasie en verbeelding is nodig om de avonturen tot een goed einde te brengen,” gaat Ruben verder. “Het enige dat ze daar voor nodig hebben is een houten lepel. Want met een beetje fantasie kan een houten lepel alles zijn. Van een vulkaanzwaard tot een drumstok.” Vooral ouders worden in De Fantaseerspelen flink uitgedaagd om actief mee te spelen en fantaseren. Zo moeten ze bijvoorbeeld een draak spelen genaamd ‘Protbeest’, de nationale volksdans van een onbestaand land uitvinden en soms zelfs een heel stuk van de verhaallijn zelf verzinnen.
De Fantaseerspelen werdengeschreven bij Lucy en geproduceerd door Het Geluidshuis. Ze bestaan uit drie fantastische luisteravonturen: Het Brandende Vulkaanzwaard, De Magische Drumstok en Het Verzinselpenseel. De lanceringscampagne omvat een tv-spot, radiospots, print en online. Allemaal tonen ze aan de hand van een houten lepel aan dat ouders wel wat hulp kunnen gebruiken om weer te leren fantaseren. En die hulp is er dus nu met De Fantaseerspelen. Benieuwd hoe ze klinken? Haal dan snel een houten lepel en beluister ze in de gratis Ketnet Junior-app of via Spotify. Veel fantasie-plezier!
Credits
Brand: Ketnet
Clients: Annemie Gulickx, Hanne Laureys, Liselotte Van Halewyck, Elisabeth Roelandt
Agency: Lucy
Creative Directors: Iwein Vandevyver, Laurent Dochy
Creatives: Ruben Van Maldeghem & Jonas Marysse
Account Team: Thomas Vuerinckx, Sofie Hoorens
Director of Brand Management: Jonas De Wit
Logo design: Dagmar Tureluren
DTP: Ken Wuytack
TVC production: Fledge
Director: Sidney Van Wichelen
Line Producer: Francis Bosschem
Executive Producer: Roeland Jeangout, Diederik Jeangout
Post-Production: Pandemie
Audio productie Fantaseerspelen: Het Geluidshuis
Producer: Leen Renders, Koen Brandt
Sound: Thomas Houthave
Radio production: VRT spotcel
PR/PA Manager - Recupel
Ben jij dé PR/PA Manager die de stem van Recupel wilt zijn? Wil […]
Head of Digital - Bridgeneers
We zoeken een ervaren digitaal specialist die bruggen kan bouwen tussen klanten en […]
Vacature Accountmanager Nationaal - Lijncom
Lijncom zoekt een dynamische professional voor de nationale verkoop van advertentieruimte op bussen, […]
Creative Director - Impuls Communicatie
Groeien, dat doen we samen. Met ons team, met onze klanten én met […]