Lucy omzeilt Russische censuur voor The Fix

Crea / News

Lucy bedacht voor The Fix een creatieve oplossing om censuur in Rusland te omzeilen. ReCaptions heeft als doel om de nieuwsbubbel waarin de Russen leven te doorprikken door de feiten van de "speciale operatie" in Oekraïne te brengen.

Het Kremlin zette de vrije pers verder onder druk in de nasleep van de invasie van Oekraïne in februari 2022. Internationale nieuwsdiensten zoals BBC Russian News Service of RFE/RL en zelfs platforms zoals Facebook en Instagram werden geblokkeerd. Anderen vertrokken vrijwillig – Netflix verliet het land in maart 2022 uit protest tegen de Russische invasie. Hierdoor kregen miljoenen russen enkel nog staats gereguleerde pro-regeringspropaganda te zien. Hoewel nieuws over het algemeen toegankelijk is via VPN, apps of messenger-services zoals Telegram, doen de meeste Russen gewoon niet de moeite om betrouwbare informatie te zoeken. Het gros van de bevolking (63%) haalt hun nieuws van de staatstelevisie.

Samen met The Fix lanceerde Lucy in het begin van de zomer reCaptions. Het idee is eenvoudig: miljoenen Russen kijken elk jaar naar illegale films en tv-programma's en downloaden daarvoor ook Russische ondertitels. Om dit te doen, gaan ze naar een aantal gespecialiseerde websites, zoals Opensubtitles.org of ThePrirateBay.org. [Opmerking: reCaptions houdt de lijst met gebruikte sites vertrouwelijk]. “Door breaking news in de ondertittels van de populaire films te steken hebben we een opvallende manier gevonden om de Russen, die niet vanzelf opzoek gaan naar nieuws, te bereiken," zegt ​​Laurent Dochy, Creative Strategy Director at Lucy.

Door headlines, zoals het bombardement op het theater in Marioepol of de illegale annexatie van Donetsk en Luhansk, brengt reCaptions belangrijke informatie en nuance naar een Russische publiek. De sleutel is om nieuwe items te hebben die zowel emotioneel impactvol als kort genoeg zijn om als ondertittel te passen - in principe maximaal twee regels. Daarnaast wordt natuurlijk ook de nieuwsbron meegegeven, bijvoorbeeld The Guardian of The New York Times.

Credits

Agency: Lucy
Client / Brand: The Fix Media
Contact Client: Jakub Parusinki
Account Manager: Anouk van der Wallen Creative Strategy Director: Laurent Dochy Creative: Jan Nagels
Design Director: Jan Sidgwick