Lucy proper voor Antwerpen

Vele handen leveren dagelijks heel wat inspanningen om stad Antwerpen proper te houden. Naast de honderden medewerkers die dagelijks op pad gaan om sluikstort en zwerfvuil aan te pakken, gaan er intussen ook al duizenden vrijwilligers de straat op om op te ruimen. Dat betekent helaas niet dat het volume aan zwerfvuil en sluikstorten afneemt, integendeel - getuige daarvan de beelden van onder andere de Scheldekaaien afgelopen (corona)voorjaar. De stad wil dit topic terug onder de aandacht brengen, startende met een uitgebreide campagne, die focust op de inspanningen die ze nu al doen om Antwerpen proper te houden.
Lucy ontwikkelde een lange termijnstrategie die de verschillende drivers en barrières aanpakt aan de hand van verschillende communicatietactieken, om zo duurzame gedragsverandering te creëren. In deze eerste fase zette het bureau puur in op de bewustwording van het harde werk.
“We vinden het altijd moeilijker om te vervuilen wanneer we concreet weten welke mensen hier last van ondervinden. Anoniem sluikstorten en niet weten wat er met je afval gebeurt, is veel gemakkelijker. De sociale controle blijft een heel krachtig driver binnen de gedragsverandering. Daarnaast willen we vervuilers ook aanspreken op een manier die hen zal confronteren met hun eigen gedrag. Dat doen we door de link te leggen tussen je gedrag thuis en je gedrag buiten in de stad,” zegt Eline Goethals, strateeg.
Doe ge dat thuis ook?
De voorjaarscampagne legt in één zin de link tussen een ruimte waarvoor men zich persoonlijk verantwoordelijk voelt en de publieke ruimtes in de stad. Doet ge dat thuis ook? De campagne wordt gelanceerd met een opvallende film waarin de mannen en vrouwen van de reinigingsdienst oproepen om de stad proper te houden en respect te hebben voor hun werk.
De hoofdrol in de spot is weggelegd voor 39-jarige Woody, werkzaam bij de stadsreinigingsdienst regio Antwerpen-Noord, die voor de gelegenheid zijn beste rap-skills bovenhaalde. “Dit ligt heel ver af van de muziek waar ik zelf naar luister,” vertelt hij. “Ik ben zelf een rocker. Maar het was heel leuk, ik ben een ervaring rijker. Maar het is ongelooflijk wat ik allemaal zie. Ik ben in maart vorig jaar begonnen bij Stadsreiniging. Voor ik hier begon, stond ik er niet bij stil over hoe vuil sommige plekken wel zijn. Mijn ogen zijn echt opengegaan. Ik zie het nu overal. Het gaat zo ver dat ik ook buiten het werk mensen aanspreek op hun gedrag.”
Voor de productie van de film werkte Lucy samen met Wenneker en regisseur Hyun Lories. De songtekst en beat zijn dan weer van de hand van RONNYHUANA en STAB. De film wordt online ingezet en getoond in de Antwerpse cinemazalen. Daarnaast wordt de campagne ook verder ondersteund door een stadsbrede affichagecampagne.
Credits
CLIENT:
Client: Stad Antwerpen
Contact: Sara Vertommen, Maartje Janssen, Christophe Kenis, Annemie Vander Kuylen, Aram Heylen, Pieter Vermeyen, Heleen Van Pelt, Liesbeth Haesevoets
AGENCY: LUCY
Creatives: Jan Nagels, Toon Leysen Creative Director: Laurent Dochy Strategy: Eline Goethals
Account Manager: Sofie Hoorens Account Director: Thomas Vuerinckx Head of Design: Jan Sidgwick
Graphic Design & DTP: Samuel Allemand
VIDEO
Production: Wenneker
Director: Hyun Lories
DOP: Pieter-Jan Claessens
Producer: Roxanne Wylleman
Production assistant: Fien Janssen, Elliot Vincent Executive Producer: Mathias Kerner
Art Direction: Julie Coppens Art Assistant: Gert Petit-Jean Styling: Fiona Rombaut
1st AD: Thuline De Brauwer 1st AC: Patrick Nishimwe 2nd AC: Krispijn Tant
Gaffer: Mattijs Nackaerts
Electro: Dries Cumps, Gillis Cornelis Sound: Fred De Geus
Set dresser: Thalia Coopmans Location Manager: Annemie Janssens Post-Producer: Mirjam De Vreese Grader: Florian Keirse
Offline editor: Liesbeth Van Sele Online editor: Pierre Mailly
Sound post production: Audiotheque Music: STAB
Lyrics: RONNYHUANA
PHOTO
Photography: Patrick Verbruggen Assistant & styling: Huguette Deloddere
PR account manager - Wavemakers
Welkom bij Wavemakers Bij Wavemakers hebben we een passie voor baanbrekende PR en […]
Hoofd Communicatie - UGent
Context Ben jij een ervaren communicatieprofessional met een strategische visie en sterke leiderschapskwaliteiten? […]
Responsable du développement commercial et marketing H/F - Réseau des Médias de proximité (FR)
APPEL A CANDIDATURES Le Réseau des Médias de proximité recrute un.e « Responsable […]
Corporate PR Account Manager Walkie Talkie
WALKIE TALKIE IS ON THE LOOKOUT FOR A CORPORATE PR ACCOUNT MANAGER WALKIE […]