De Standaard pakt uit met een nieuwe imagocampagne van de hand van Lucy. Karel Verhoeven, hoofdredacteur van De Standaard, licht het uitgangspunt toe: “In dit tijdperk van hoog oplopende politieke emoties worden waarheid en feiten op losse schroeven gezet. Het schijnt allemaal een kwestie van perspectief te zijn. Het vertrouwen kalft af. Je ziet dat ook in klimaatdiscussies. Overheid, wetenschap, experten, ze heten al snel de elite te zijn die feiten naar hun hand zetten. De media delen in de brokken. Maar als krant willen wij duidelijk zijn over onze rol: uitzoeken wat aan de hand is, scherpstellen op feiten, context uitklaren. Dat is meer dan meer dan ooit van tel.”
In die context wilde men bij De Standaard een campagne die de krant positioneert als een baken van vertrouwen, verduidelijkt Emmanuel Naert, marketingmanager bij De Standaard: “En en passant ook nog abonnementen verkopen.” Dat klinkt niet meteen als een makkelijke briefing, vindt Iwein Vandevyver van Lucy: “Geef toe. Maar dat vinden wij bij Lucy natuurlijk juist erg uitdagend.” Laurent Dochyvoegt daaraan toe: “Omwille van het onderwerp riskeerde het inderdaad een ernstig verhaal te worden. En radicaal kiezen voor humor is natuurlijk ook niet juist, precies omdat het over geloofwaardigheid gaat. Het was dus zoeken naar een evenwichtige mix tussen slim, verrassend en een vleugje humor.” Het resultaat is een campagne die misschien doet twijfelen aan ons eigen waarnemingsvermogen. Ze omvat printadvertenties, radio, tv-spots, OOH, banners, en social media posts. Is de campagne schijnbaar gelukt? Of blijkbaar?
CREDITS
Agency: Lucy
Brand: De Standaard
Client: Klaartje De Bonnaire, Emmanuel Naert
Creative Director: Iwein Vandevyver, Laurent Dochy
Creatives: Iwein Vandevyver, Thomas Thysens, Marko Leus, Luc Shih
Head of Brand Management: Jonas De Wit
Account Manager: Thomas Vuerinckx
Design: Ken Wuytack
Illustratie: Levi Jacobs
TV production: Fledge.tv
Director: Noortje Palmers
Producer: Francis Bosschem
Executive Producer: Roeland Jeangout
DOP: Patrick Otten
Art Department: Stan Maertens
Post Production: Sam Buggenhoudt, Xavier Dockx
Sound: Raygun
Radio production: Raygun
PR/PA Manager - Recupel
Ben jij dé PR/PA Manager die de stem van Recupel wilt zijn? Wil […]
Head of Digital - Bridgeneers
We zoeken een ervaren digitaal specialist die bruggen kan bouwen tussen klanten en […]
Vacature Accountmanager Nationaal - Lijncom
Lijncom zoekt een dynamische professional voor de nationale verkoop van advertentieruimte op bussen, […]
Creative Director - Impuls Communicatie
Groeien, dat doen we samen. Met ons team, met onze klanten én met […]