Lucy wekt muzikale legendes weer tot leven voor Digitale Radio Vlaanderen

In haar meest recente radiocampagne "Artificial Icons" brengt Lucy Kurt Cobain, Prince en The Notorious B.I.G. weer tot leven. Vanuit hun passie voor muziek vertellen ze waarom iedereen voor digitale radio zou moeten kiezen.
De Vlaming luistert ongeveer 3,5u per dag naar de radio, en dat gebeurt ook steeds meer digitaal. Ongeveer 41% van de luistertijd gaat naar digitale radio, tegenover 38% in 2020. Vooral luisteren via DAB+ zit daarbij in de lift: 19% van het totaal luistervolume verloopt via dat medium (DAB+ staat voor Digital Audio Broadcasting en is een duurzaam en toekomstgericht alternatief voor de overvolle FM-band: het biedt luisteraars meer zenderkeuze, digitale geluidskwaliteit en gratis ontvangst in heel Vlaanderen). Dat blijkt uit de resultaten van de laatste meting rond digitale radio van onderzoeksbureau Ipsos.
AI is vandaag dan weer alomtegenwoordig: van door chatGPT gegenereerde persberichten tot Midjourney dat een volledig stripverhaal illustreert. Generatieve AI is dus al volop in staat beelden en teksten te creëren, maar iets minder bekend is AI die synthetische stemmen kan genereren. Die technologie stelde Lucy en Digitale Radio Vlaanderen in staat om de stemmen van overleden muzikale iconen als Kurt Cobain, Prince en The Notorious B.I.G. na te bootsen. "Ons AI-model probeert de logica en emoties achter woorden te vatten," klinkt het bij ontwikkelaar Eleven Labs. "Het genereert niet zomaar de ene zin na de ander, maar let daarbij op hoe elke zin aansluit op de vorige en de volgende. Dat helikopterperspectief stelt eender welke stem in staat om ook langere fragmenten met overtuiging en intentie uit te laten spreken." Voor de campagne werden verschillende interviewfragmenten geanalyseerd waarin de betrokken artiesten over hun muziek praten, zodat een voice generator het timbre en tempo kon imiteren. Ook werd de manier van praten geanalyseerd: zo voorzag het creatieve team de scripts van typische stopwoordjes, pauzes en woordkeuzes. Het resultaat is een ode aan het harde werk van artiesten als Cobain, Prince en Biggie, die je naar hun muziek willen laten luisteren in de beste omstandigheden en je daarom herinneren aan de voordelen van DAB+.
Credits
Brand: Digitale Radio Vlaanderen
Contact: Vincent Smedts, Danny Van der Elst, Athina Manirakiza, Sofie Callewaert
Agency: Lucy
Creatives: Jan Nagels & Laura Swyzen, Ruben De Praetere & Yves Van Hacht
Art Director: Jan Nagels
Copywriter: Laura Swyzen
Design: Samuel Allemand
Design Director: Jan Sidgwick
Account Manager: Sofie Hoorens
Creative Director: Laurent Dochy
Radio production: Raygun
Pub & Music producer: Toon Jansegers
Sound Engineer: Brecht Vander Plaetse
Producers: Thaïs Van Burm, Elisabeth De Weerdt
Responsable du développement commercial et marketing H/F - Réseau des Médias de proximité (FR)
APPEL A CANDIDATURES Le Réseau des Médias de proximité recrute un.e « Responsable […]
Corporate PR Account Manager Walkie Talkie
WALKIE TALKIE IS ON THE LOOKOUT FOR A CORPORATE PR ACCOUNT MANAGER WALKIE […]
Marketing and Admissions Director - The British School of Brussels
We’re looking for a Marketing & Admissions Director to join our amazing team at The […]
Customer Engagement Strategist - Christelijke Mutualiteit
Bedrijfsomschrijving Werken bij CM, is werken met goesting. Want bij CM heb je […]