Lucy wekt muzikale legendes weer tot leven voor Digitale Radio Vlaanderen

Crea / Media / News

In haar meest recente radiocampagne "Artificial Icons" brengt Lucy Kurt Cobain, Prince en The Notorious B.I.G. weer tot leven. Vanuit hun passie voor muziek vertellen ze waarom iedereen voor digitale radio zou moeten kiezen. 

De Vlaming luistert ongeveer 3,5u per dag naar de radio, en dat gebeurt ook steeds meer digitaal. Ongeveer 41% van de luistertijd gaat naar digitale radio, tegenover 38% in 2020. Vooral luisteren via DAB+ zit daarbij in de lift: 19% van het totaal luistervolume verloopt  via dat medium (DAB+ staat voor Digital Audio Broadcasting en is een duurzaam en toekomstgericht alternatief voor de overvolle FM-band: het biedt luisteraars meer zenderkeuze, digitale geluidskwaliteit en gratis ontvangst in heel Vlaanderen). Dat blijkt uit de resultaten van de laatste meting rond digitale radio van onderzoeksbureau Ipsos.

AI is vandaag dan weer alomtegenwoordig: van door chatGPT gegenereerde persberichten tot Midjourney dat een volledig stripverhaal illustreert. Generatieve AI is dus al volop in staat beelden en teksten te creëren, maar iets minder bekend is AI die synthetische stemmen kan genereren. Die technologie stelde Lucy en Digitale Radio Vlaanderen in staat om de stemmen van overleden muzikale iconen als Kurt Cobain, Prince en The Notorious B.I.G. na te bootsen. "Ons AI-model probeert de logica en emoties achter woorden te vatten," klinkt het bij ontwikkelaar Eleven Labs. "Het genereert niet zomaar de ene zin na de ander, maar let daarbij op hoe elke zin aansluit op de vorige en de volgende. Dat helikopterperspectief stelt eender welke stem in staat om ook langere fragmenten met overtuiging en intentie uit te laten spreken." Voor de campagne werden verschillende interviewfragmenten geanalyseerd waarin de betrokken artiesten over hun muziek praten, zodat een voice generator het timbre en tempo kon imiteren. Ook werd de manier van praten geanalyseerd: zo voorzag het creatieve team de scripts van typische stopwoordjes, pauzes en woordkeuzes. Het resultaat is een ode aan het harde werk van artiesten als Cobain, Prince en Biggie, die je naar hun muziek willen laten luisteren in de beste omstandigheden en je daarom herinneren aan de voordelen van DAB+.

Credits
Brand: Digitale Radio Vlaanderen
​Contact: Vincent Smedts, Danny Van der Elst, Athina Manirakiza, Sofie Callewaert

Agency: Lucy
​Creatives: Jan Nagels & Laura Swyzen, Ruben De Praetere & Yves Van Hacht
​Art Director: Jan Nagels
​Copywriter: Laura Swyzen
​Design: Samuel Allemand
​Design Director: Jan Sidgwick
​Account Manager: Sofie Hoorens
​Creative Director: Laurent Dochy

​Radio production: Raygun
​Pub & Music producer: Toon Jansegers
​Sound Engineer: Brecht Vander Plaetse ​
​Producers: Thaïs Van Burm, Elisabeth De Weerdt