LVTPR genomineerd voor European Excellence Award

Awards / Crea / News

LVTPROp 6 december dingt de Belgische toiletpascampagne van LVTPR mee naar een European Excellence award. Deze prestigieuze awards bekronen sinds 2007 uitmuntende prestaties in het PR- en communicatievak. De nominatie in de categorie ‘Health’ is voor LVTPR al de vierde internationale erkenning van het jaar.
LVTPR bedacht de genomineerde campagne op vraag van farmabedrijf Takeda. Takeda zocht, samen met de IBD-patiëntenverenigingen die het ondersteunt, naar een manier om de onzichtbare darmziekte zichtbaar maken voor het grote publiek. LVTPR ging die uitdaging aan en zette zelfs een stap verder, door ook een wettelijk afdwingbare toiletpas op de politieke agenda te zetten.

LVTPR werkte een geïntegreerde campagne uit met een verborgen camera en een petitie als speerpunten. Het PR-bureau legde, in regie van documentairemaker Leo De Bock, op video vast hoe darmpatiënten in winkels de toegang tot de toiletten werd geweigerd. Zelfs op vertoon van hun toiletpas. De video werd gepubliceerd op een webpagina waar bezoekers meteen de petitie voor de afdwingbaarheid konden ondertekenen. De actie werd gelanceerd met een uitgebreide social campagne (samen met digitaal bureau The Fat Lady) en een PR-lobby, die massale media-aandacht genereerde. Het resultaat overtrof ruimschoots de verwachtingen: 13.000 mensen tekenden de petitie en er kwam een nationale discussie op gang, ook in de politiek.