Maak uw data menselijk

Vertaalde artikels

Als u het erop waagt de woorden “big data” in een zoekmachine in te geven, zal u bedolven worden onder de resultaten. Want vandaag schuilt er een glorieus bedrog in een overconsumptie van gegevens. Men moet zich bij wijze van spreken zowel voor als na elke actie omringen met data. Het is tegenwoordig voor een merk haast ondenkbaar om een product te lanceren of een strategie bij te sturen zonder zich te verschuilen achter allerlei data en feiten.
Het is verleidelijk voor een uitgever om een paar journalisten door robots te vervangen. Een softwareprogramma zoals Stats Monkey heeft zijn nut al bewezen. De audimetrie lijkt ook al ietwat achterhaald. Dankzij de sociale netwerken en de drang om alles te delen, smukken sommigen de klassieke resultaten op met een intelligente boekhouding. Een variant hiervan is dat de old school mediaplanning op termijn opgeslokt zal worden door webshops en real time bidding waarbij alles zich in een aantal milliseconden afspeelt. En dan zwijgen we nog over trendsbarometers, die elk met iets anders op de proppen komen. De media worden eronder bedolven, als ze er al zelf niet uitsturen. Door al deze peilingen en het veelvuldig gebruik van algoritmen dreigt er veel vakkennis verloren te gaan. De gedegen terreinkennis, die tot nu toe als onmiskenbaar werd beschouwd voor een goed zakenbeleid, staat op het punt te verdampen in de automatisering van processen. Niemand zal ontkennen dat men in de marketing niet kan ontkomen aan “big data”. Valt nog af te wachten hoe men die kan gebruiken zonder ze te misbruiken.
Gelukkig gaan er tegelijk steeds meer stemmen op voor een terugkeer naar alles wat authentiek is. En dat omvat zowat alle domeinen, van onze voeding over de keuken tot wat we zelf maken – en ook zijn weg vindt via de e-commerce – en ondernemers die zich via crowdfunding blootgeven. De lijst is lang en dat is maar goed ook. Want volgens mij moet elk gebruik van big data aansluiten bij persoonlijke ervaringen. Daar hebben we alle baat bij.

Philippe Warzée
Adjunct hoofdredacteur
philippe.warzee@kluwer.be
@mediarescue