Magnus Lindkvist: « Make media great again »

Vorige week dinsdag organiseerde Medialaan haar eerste edititie van Fuel, een inspiratieseminarie over de impact van de nieuwste technologieën op media en telecommunicatie. Voor deze eerste editie gaf Fuel het podium aan heel wat nationale en internationale experten, zoals Stephan Miller (co-founder bij Fyusion), Cliff Fluet (partner bij Lewis Silkin LLP en managing director bij Eleven), Steven Van Belleghem (co-founder Nexxworks en Snackbyte), Mina Mitry (co-founder en ceo bij Kepler) en nog heel wat andere namen. Zij het hadden onder meer over onder andere artificiële intelligentie, virtuele realiteit en connectiviteit.

Magnus Lindkvist
Onder hen was ook de Zweedse trendspotter en futurist Magnus Lindkvist, die aanzien wordt als een van de meest entertainende professionele sprekers in de wereld. En terecht, want als je om 10 uur 's ochtends nog niet goed bij de pinken was, dan schudde hij je wel wakker. Hij mocht tijdens het eerste deel van het programma “Re-think Media: Interface Evolution” de spits afbijten met een blik op de toekomst, meer bepaald hoe “wij naar de toekomst kijken.”
Hij stelt dat we slecht zijn in “future thinking”, omdat we zo druk bezig zijn dat we blind worden voor wat er echt toe doet. Dat we dagelijks zoveel info krijgen dat het ons constructief denken hindert, en dat we misschien zelfs te veel verwachtingen hebben over de toekomst. Om deze “future thinking”-skills te verbeteren, en « to make media great again », moeten we allereerst inzien dat technologie een valstrik is. We moeten opnieuw leren onafhankelijk denken en focussen op onszelf. Inzien dat geld niet op een eerste plaats komt. « Money comes last. » Als voorbeeld haalt hij Nespresso aan, het koffiemerk dat al meer dan dertig jaar geleden het daglicht zag, maar pas in haar latere jaren grote successen kende dankzij haar langetermijnvisie. Bovendien moeten we ook durven experimenteren. Falen mag, sterker nog: « failure is glorious. » En dat terwijl bedrijven tegenwoordig net focussen op teamspirit, profijt en eficiëntie.
Na de lezing ontmoet PUB de awardwinnende spreker en schrijver - Lindkvist won reeds verschillende prijzen zoals voor zijn performances, zoals “Business Speaker of the Year 2009” en zijn boeken - nog even in zijn loge voor een gesprek onder vier ogen. Over zijn job, over social media en de focus van hedendaagse bedrijven.
PUB: Wat is het precies dat u doet?
« Ik begon als trendspotter in 2003. Een vijftal jaar nadien kwam daar ook futurology bij. Een van de misvattingen over mijn werk is dat ik werkelijk voorspellingen ga doen. Maar wat ik eigenlijk doe is proberen te begrijpen hoe mensen kijken naar de toekomst, en dat te proberen verbeteren. Want daar is geen exacte wetenschap voor. Het brein, en het soms falen ervan, heeft me altijd geïntrigeerd. »
PUB: We zijn slecht in future thinking omdat we te druk bezig zijn, stelt u. Is dat werkelijk zo?
« Ik zal het illustreren aan de hand van een voorbeeld over mezelf. Vroeger gaf ik elk jaar honderden lezingen. En dat terwijl ik kersverse vader was van een tweeling en een hardwerkende vrouw had. Ik was voortdurend aan het werken en had veel stress, maar toch voelde ik me gelukkig. Nu doe ik ongeveer de helft van wat ik toen deed, heb ik tijd voor mijn kinderen en kan ik de de dames elke dag naar het werk brengen, maar voel ik me veel ongelukkiger. Ik denk dat veel mensen, inclusief mezelf, het zichzelf zo druk maken om geen tijd te hebben om te denken en te voelen. En dat is heel ongezond, want we bedekken onze ziel met bladen van een kalender. In die zin denk ik dat de motieven voor druk bezig te zijn vrij donker zijn. Maar of er een oplossing voor te vinden is, weet ik niet. Het advies dat ik managers en ceo’s altijd geef is: plan tijd in om niets te doen. En ze zeggen altijd “geweldig idee!”, maar ze doen het nooit. En dat terwijl niets doen belangrijk is voor reflectie. En reflectie is op zijn beurt belangrijk voor het opvangen van aanwijzigingen over de toekomst. »
PUB: We worden dagelijks overrompeld met nieuws en meldingen op sociale media. Is dat te aanwezig in ons leven?
« Ik denk dat er zeker te veel “fast food information is”. Nieuws dat eerder bedoeld is om sensatie op te wekken, dan dat het bedoeld is om traag verwerkt te worden. Mijn vader had vroeger een habituele relatie met media: ’s ochtends las hij de krant en ’s avonds keek hij naar het nieuws. En dat was het. Nu worden we voortdurend overspoeld met nieuws, zeven op zeven. Met sociale media ben ik zelf gestopt, omdat ik het gevoel had dat alle sociale media een soort van oneerlijkheid van ons verwachten. Op Instagram moet je fotogeniek zijn, op Twitter kort, op Facebook moet je geliket worden en Linked In? Daar gaat het precies over het opscheppen over bedrijven of het vieren van work anniversaries. Ik verwacht niet dat mensen minder sociale media zullen gebreuken en ik ga zeker niet zeggen dat dat moet, maar wat ik wel wil aanraden is: wees behoed van de nadelen ervan, probeer er eens mee te stoppen en doe het dan gewoon opnieuw, dat is niet erg. Wees gewoon soms iets experimenteler. »
PUB: Tijdens uw lezing had u het ook over geld, en dat bedrijven daar te veel op focussen.
« Ja. Ik denk dat bedrijven over het algemeen slechte kaarten in handen hebben om om te gaan met de toekomst. De meeste bedrijven functioneren goed en zijn in veel gevallen erg winstgevend, maar ze hebben elk jaar hetzelfde doel: hetzelfde doen, maar nog iets beter dan het jaar ervoor. En dan nog iets… Het uitbetalen van vaste salarissen. Ik betwijfel of dat wel slim is, want het beloont eerder gewoonte dan exploratie. »
Responsable du développement commercial et marketing H/F - Réseau des Médias de proximité (FR)
APPEL A CANDIDATURES Le Réseau des Médias de proximité recrute un.e « Responsable […]
Corporate PR Account Manager Walkie Talkie
WALKIE TALKIE IS ON THE LOOKOUT FOR A CORPORATE PR ACCOUNT MANAGER WALKIE […]
Marketing and Admissions Director - The British School of Brussels
We’re looking for a Marketing & Admissions Director to join our amazing team at The […]
Customer Engagement Strategist - Christelijke Mutualiteit
Bedrijfsomschrijving Werken bij CM, is werken met goesting. Want bij CM heb je […]