Make Lemonade gebruikt cybergeweld tegen cybergeweld

Crea / News

Make Lemonade

Op 25 november is het White Ribbon Day. Die dag wordt er internationaal aandacht besteed aan geweld tegen vrouwen. Ook in België zijn er acties. Vrouw & Maatschappij, de vrouwenbeweging van CD&V, wilde dit jaar cybergeweld tegen vrouwen onder de aandacht brengen. Online stalking, seksuele intimidatie en wraakporno zijn ernstige vormen van cybergeweld. 1 op 3 tienermeisjes krijgt via sociale media ongewenst seksueel getinte opmerkingen. 1 op 4 Belgische jongeren tussen 15 en 25 jaar heeft reeds een naaktfoto van zichzelf gestuurd. Helaas belandt 88% van deze foto’s nadien online.

Om deze problematiek op de kaart te zetten bedacht Make Lemonade een PR stunt. Actrice en social media personality Joy Anna Thielemans werd het gezicht van de campagne. Make Lemonade postte onder het hackers alter ego 'Superbunny3000' enkele pikante foto's en een 'gelekt' filmpje van de actrice op Reddit en een webpage stuurde een bericht naar de pers met de belofte dat er snel meer materiaal van bekende Vlamingen online zou gegooid worden. Het nieuws werd meteen massaal opgepikt door alle Vlaamse en enkele Franstalige nieuwssites. Dit zorgde dan weer voor een storm van reacties die onder de noemer cybergeweld kunnen gecategoriseerd worden. Missie geslaagd, want de populaire talkshow op Eén, Van Gils & gasten, nodigde Joy Anna Thielemans diezelfde avond uit om haar verhaal te komen doen. Enkele uren voor deze uitzending werd onthuld dat het om een campagne ging en werd meteen ook Els Van Hoof van Vrouw en Maatschappij mee uitgenodigd aan tafel. Het bleek dus om onze campagne te gaan van Vrouw & Maatschappij – CD&V politica tegen vrouwen.

De site met de 'gehackte' foto's en video werd op 1 dag meer dan 13.000 keer bekeken. Tijdens de onthulling in de talkshow werd er een tweede video gereleased waarin Joy Anna de kijker confronteert met het bekijken van zulke filmpjes, een Youtube hit die meteen 20.000 views behaald heeft. Bij Vrouw en Maatschappij zijn ze alvast tevreden met de persaandacht. « We zijn meer dan in ons opzet geslaagd. De reacties zijn ook exact wat we voor ogen hadden: mensen vinden het niet kunnen, maar het gebeurt te vaak en dat willen we onder de aandacht brengen met deze campagne », zegt Els Van Hoof, voorzitster van Vrouw & Maatschappij – CD&V politica.