{Making-of van de Week} Adopteer een dier

Crea / Making-of / News

Adopteer een dier OmgevingMaking-of van de Week? We kozen deze keer voor een campagne die al even loopt. Maar er is een aanleiding. Eind juni 2019 verschijnt een nieuw PUB Magazine met daarin een blik op enkele geslaagde outdoorcampagnes van recente en minder recente datum. En de campagne die we nu brengen, is een van die campagnes. Wat vindt u hieronder? Een making-of filmpje én een uitgebreide toelichting bij de totstandkoming van de campagne. Die werd ontwikkeld door Tim Joye, coördinator Creatie en Vormgeving van het Department Omgeving en art director voor deze campagne, samen met zijn collega’s en met Lieven Dirckx van Avantgand. Bij het Departement Omgeving werkt het aloude motto ‘Wat we zelf doen, doen we beter’ van de Vlaamse Overheid duidelijk nog steeds wat door. In dit geval met succes…

Ontwerpjes campagne lancering www.adopteereendier.be
Doel campagnebeeld (niveau 1)
- het campagnebeeld is de ingang van de campagne. We kunnen niet meteen alles over de boeg gooien. We proberen in eerste instantie op te vallen (humor, emotie, ...) en de eerste ‘tone of voice’ te zetten (de communicatiesfeer)
- het beeld probeert de doelgroep te laten nadenken over het alternatief asieldier als huisdier > call to action daarvoor is: kijk naar ons nieuw instrument dat je helpt de stap te nemen. > call to action kan in baseline.
- het beeld wil op luchtige manier (geen schuldgevoel) het bestaan en het positieve van een adoptie meegeven (ook voor diegenen die geen dier willen, maar msshn wel iemand kennen die op punt staat een dier aan te schaffen)
- via meerdere beelden kunnen we ook aantonen dat asieldieren over meer dan katten en honden gaat. Misschien denken mensen nog teveel aan katten en honden alleen.
- Het beeld kan dan leiden naar niveau 2 in ons verhaal:
Doel randcommunicatie (niveau 2):
- na de humor, wat meer ernst! Bijvoorbeeld de eigenheid en verantwoordelijkheid mbt het houden van een asieldier uitleggen (persbericht, faq, knop op site)
- maatschappelijke waarde uitleggen ( lmpje asielhouder? persmoment op maat Ben Weyts?) - van interesse doelgroep naar intentie doelgroep: begeleiden van kandidaat adopteerder: ben ik klaar voor een asieldier > huisdierinfo?
- asieldieren duiden als een waardig alternatief (succesverhalen geven > bv facebook testimonials)
- vooroordelen wegnemen (kan ook in FAQ ; bv agressief, trauma, lelijk, ziek, etc)
- laatste stap; via onze site hebben mensen een dier geadopteerd: ik toon dat aan de community. Toon uw vriend, en deel het met de gemeenschap op ons kanaal. In uencers. Campagnebeeld en tone of voice van de campagne:
> negatief imago weesdieren ombuigen naar positief: (zoals campagne kringwinkels)
- tweedehands dier, geen raszuiver dier heeft ook zijn charmes. Een asieldier is uniek.
- dieren niet benoemen als speciale gevallen of probleemdieren maar ‘karakterkoppen’
- kruisingen, speciaal uiterlijk & karakter niet benoemen als abnormaal maar ‘authentiek’
- verscheidenheid, bonte mix op het online adoptieplatform = diversiteit, aanbod in een asiel heeft een grote ‘dierversiteit’
- deze dierverisiteit is mooi en realistisch, het is een re ectie van onze maatschappij
- wie van asieldieren houdt is een tolerante dierenvriend die oog heeft voor een maatschappelijk probleem
reeks 1: het potje, en het dekseltje.
‘dankzij de site adopteereendier.be kan je een uniek huisdier vinden dat écht bij jou past.’
Op elk potje .... past een deksteltje. Mensen lijken vaak op hun huisdier zegt men. Mensen kiezen een huisdier dat bij hun persoonlijkheid past. Dankzij de website met asieldieren kan je dus beter werken en een sterke match. Er is een groter aanbod dan dat van één plaatselijk asiel.
Er is een maatschappelijke perceptie over asieldieren: die zijn niet perfect. Hun vorige baasje wil hen niet. Ze zijn te oud. Te wild. Te dun. Te Dik. Geen zuiver ras. Ze zien er wat speciaal uit. Het campagne- beeld houdt onszelf een spiegel voor om dat vooroordeel weg te lachen met humor en zelfrelativering. Wij, als baasje zijn zelf ook niet perfect. We doen ook een beetje raar, of zijn soms ook wild - en niet al- tijd moeders mooiste. Maar net dat kleine kantje maakt ons uniek en interessant, net zoals een asieldier. De campagne maakt mensen toleranter tov asieldieren via relativering en humor.
adopteer een dier making-of
#soortvindsoort #karaktervrienden #potje-dekseltje
Adopteer een dier making-of
Adopteer een dier making-of
Reeks 2: Schoonheid komt vanbinnen
Adopteer jouw karakterkop via adopteereendier.be
Alhoewel asieldieren niet per se lelijk zijn voldoen ze niet altijd aan de rasstandaarden. We tackelen dit ‘nadeel’ en positioneren het als een sterke eigenschap. (zoals de kringloopwinkels doen - origineel hoeft niet duur te zijn). De bonte vrienden in het asiel worden een karaktervolle vriend of een authentieke vriend. We kunnen een aantal dieren selecteren die er wat gek en grappig uitzien, scheef oog of oor hebben, maar die ons hart doen smelten en uitblinken in vriendschap op de foto. Door hen bijkomend hun échte naam te geven maken we het geloofwaardiger en authentieker. Bij voorkeur echte baasjes en hun asieldieren.
#vriendschapeerst #karakterkop #bontevriend #uniekevriend #authentiekevriend
 
Adopteer een dier making-of
 
Adopteer een dier making-of
Adopteer een dier making-of

  1. FREEWHEELEN! ontwerpjes buiten categorie.adopteer een dier making-of

Adopteer een dier making-of