{MAKING-OF VAN DE WEEK} AG en Air samen tegen eenzaamheid

Crea / Making-of / News

Met de lockdown en de opgelegde social distancing heeft de coronacrisis ieder van ons herinnerd aan het belang van solidariteit en sociale banden... en aan de eenzaamheid die gepaard gaat met het verbreken van deze banden. Nu de curve van de epidemie afvlakt en de lockdown geleidelijk wordt afgebouwd, ontstaat de hoop op weer een min of meer “normaal” sociaal leven. Maar voor veel te veel Belgen gaat dat niet veranderen. Uit een studie van de Universiteit Gent blijkt dat in 2018 46% van de Belgen een gevoel van eenzaamheid had. En voor hen, helaas, zal de lockdown blijven duren. AG dacht dat deze mensen, die erg eenzaam zijn, niet de vergetenen van de crisis mogen zijn. Met het bureau Air, dat zijn ‘Go With The Curve’-lijn in de praktijk toepaste, lanceert de verzekeringsleider een solidariteitsinitiatief dat de Belgen uitnodigt om een beetje van hun tijd te geven om verenigingen te steunen die op het terrein tegen de eenzaamheid vechten. Concreet vertaalt dit zich in de creatie van een site, allentegeneenzaamheid.be, die ons een reeks concrete adviezen geeft: Hoe kunnen we dagelijks helpen? Welke verenigingen zijn op zoek naar vrijwilligers? Wat te doen als men last heeft van eenzaamheid?  Waarom is het belangrijk om hulp te krijgen?

Om de actie te ondersteunen en het grote publiek te sensibiliseren, worden ook twee spots (30” en 60”) de wereld ingestuurd. Films gemaakt met veel vakkennis, meer dan nodig, gezien de extreme beperkingen die de lockdown oplegde: teams gereduceerd tot het strikte minimum, toezicht door bureau en adverteerder op het hele proces van een afstand, acteurs die thuis spelen, temidden van hun geliefden… dat alles vergezeld van muziek die speciaal voor deze campagne werd gemaakt door Ozark Henry (bij hem thuis, of wat dacht u). “Door alle mensen die lijden aan eenzaamheid en alle mensen die hen helpen te ondersteunen, geven AG en Air betekenis aan de merkbelofte. “Supporter van jouw leven” kan niet alleen maar een slogan zijn voor ons,” klinkt het bij Nathalie Erdmanis, director strategic marketing & branding AG.

PUB stelde haar meteen ook enkele achter de schermen-vragen:

Vanwaar het idee voor deze hartverwarmende campagne?

“AG is al bijna 200 jaar een belangrijke speler in de Belgische samenleving en ‘solidariteit’ is het basisprincipe achter verzekeringen. Daarom vinden we dat we ook een rol moeten spelen in het ondersteunen van maatschappelijke initiatieven. Zo steunt AG al 25 jaar vele hulporganisaties om ‘sociale uitsluiting’ tegen te gaan, een problematiek die nauw verbonden is met ‘eenzaamheid’. Eenzaamheid is een belangrijk maatschappelijk probleem dat vaak nog als taboe wordt gezien, en daarom is het belangrijk om het bewustzijn hierrond te vergroten.

De lockdown zorgde bij vele Belgen voor eenzaamheid, die daardoor meteen herinnerd werden aan de kwestie. Voor een groot deel van deze Belgen zal dit gevoel van eenzaamheid echter ophouden met het einde van de lockdown en zullen ze herenigd worden met hun geliefden. Maar voor degenen die al eenzaam zijn, 46% van de Belgen (!), zal de lockdown blijven duren. Een geschikt moment om over deze problematiek te communiceren, bedachten we met Air Brussels toen we hun ‘Go With The Curve’-strategie aan het bespreken waren. Het bureau stelde voor om te communiceren over hetgeen we al lang doen (« Act and then Talk »): onze inspanningen om sociale uitsluiting en eenzaamheid te verminderen, vertrekkende vanuit het idee dat alle Belgen dit tijdens de lockdown meemaakten.”

Wat zijn de ambities van AG ?

“Als het gaat om maatschappelijke, sociale en menselijke kwesties willen we vooral proberen om een bijdrage te leveren. We moeten natuurlijk niet doen alsof we het probleem voor heel België gaan oplossen, maar we kunnen op zijn minst proberen. Die inspanning begint bij het verhogen van het bewustzijn en het overtuigen van mensen om ook iets te doen. Dat is het eerste doel van onze communicatie.

Vervolgens willen we praktische en eenvoudig te implementeren acties voorstellen aan degenen die eenzame mensen willen helpen. Of het nu persoonlijk is (we kennen allemaal iemand in onze omgeving die alleen is: een buurman, een collega, een familelid...) of eerder structureel door het helpen van verenigingen die hier op inzetten… Het is onze taak om over het probleem te communiceren, oplossingen voor te stellen en het contact met deze verenigingen te vereenvoudigen.

We hopen mensen op dit gebied te verenigen, want hoe meer mensen zich inzetten voor dit probleem, hoe meer kans we hebben om het geleidelijk aan op te lossen. Natuurlijk is dit een lange termijn verbintenis, zoals elk ander maatschappelijke engagement.”

Kunnen we stellen dat deze campagne bestemd is voor een nieuwe generatie, de generatie van de wereld van morgen? 

“Deze campagne is zowel actueel als zinvol, omdat ze een sociale kwestie aanpakt die voor bijna één op de twee Belgen een realiteit is. Het raakt aan elke laag van de bevolking, ook jongvolwassenen (dit is de zelfs de leeftijdsgroep die er volgens de studie het meest onder lijdt), en daarom gaat het inderdaad ook om de wereld van morgen…

De generatie van morgen geeft om menselijke waarden, « iets doen dat betekenisvol is », met respect voor de mens en de planeet. En ze beoordeelt bedrijven en werkgevers op basis van deze waarden. Deze nieuwe generatie hecht bovendien ook waarde aan een collaboratief systeem, aan wederzijdse hulp, en daarom denk ik dat dit initiatief hen zeker zal aanspreken.”

Enkele wist-je-datjes over deze nieuwe spot:
  • Deze hele film is gemaakt in quarantaine: de opdrachtgever, het productiebedrijf, de regisseur, het bureau, de acteurs en de componist hebben elkaar geen enkel moment live gezien. Er was enkel contact tussen een klein aantal technici en de acteurs tijdens de twee dagen van de shooting, met inachtneming van de gezondheidsvoorschriften. Er werden vijf verschillende locaties gebruikt.
  • Alles is 100% lokaal en Belgisch.
  • Ozark Henry maakte de muziek. Er was geen live contact...
  • De film werd door het bureau en de klant live op Vimeo bekeken, via chat werd commentaar gegeven en werd elke take goedgekeurd.
  • In totaal waren er ongeveer 40 mensen van een afstand bij betrokken.
  • Het interview met Nathalie Erdmanis werd gefilmd door haar dochter, in haar huis in lockdown.
  • De foto’s van de acteurs en hun interieurs voor de casting zijn door de acteurs zelf gemaakt.
  • Tools gebruikt voor de communicatie: Teams, Skype, Whereby, Google Doc, Vimeo, WhatsApp,…

Credits
Client: AG Insurance
Contacts: Nathalie Erdmanis, Frija Leunens
Agency: AIR
CD: AIR Creative Council
Creation: AIR
Special thanks to: Pauline Héraly, Tom Ernst, Boris Delire, Renaud Goossens, Bérengère Lurquin, Laurie Parres Albert, Anastasia Bousson, Alice Stadion, Lander Engels
Movie production Agency: Czar
Director: Lieven Van Baelen
Sound Production Company: La Vita Studio
Music: Ozark Henry