{Making-of van de Week} Campari en FamousGrey lanceren Camparifilter

Crea / Making-of / News

Kunst maakt onlosmakelijke deel uit van de geschiedenis van Campari. Mede daardoor tilt de iconische Italiaanse aperitief het aperitiefmoment al sinds jaar en dag naar een hoger niveau. Met een exclusieve collectie van unieke onderleggers, die FamousGrey samen met twee internationaal gerenommeerde Belgische fotografen ontwikkelde, vertaalt FamousGrey deze heritage naar een hedendaagse moderne context. De doorzichtige onderleggers met design van Sanne de Wilde en Athos Burez kunnen gebruikt worden als filter voor de camera van een smartphone. Zo kan je Camparimomenten op een unieke, stijlvolle en kwaliteitsvolle manier vastleggen, volledig in lijn met het universum van het merk. Een slimme manier van FamousGrey om Campari te verankeren in de hedendaagse kunst en tegelijkertijd zijn artistieke erfgoed te vieren.

Campari is een moderne, charismatische klassieker waarvan het recept sinds de oprichting in 1860 bewaard is gebleven. Dankzij inspirerende samenwerkingen met kunstenaars is het merk altijd heel aanwezig geweest in de kunstwereld. Op basis van die heritage ontwikkelde FamousGrey de campagne “Campari Creates”. Deze laat zien dat Campari in staat is om zichzelf opnieuw uit te vinden en deze historische band te herontdekken door er een vleugje moderniteit aan toe te voegen. Campari Creates is een ode aan de artistieke creatie in het digitale tijdperk. Op een moment waar ook smartphones hun plaats aan tafel hebben, hebben FamousGrey en Campari, in samenwerking met de Belgische fotografen Sanne De Wilde en Athos Burez, een exclusieve collectie design onderzetters ontwikkeld. Het resultaat zijn blauw en rood getinte kunstwerkjes die ook gebruikt kunnen worden als filter voor de camera van een smartphone. De onderzetters zijn uitsluitend gratis verkrijgbaar via de door FamousGrey ontwikkelde website www.camparicreates.be.

De filters bieden de mogelijkheid om inspirerende en bijzondere foto’s te maken met een object dat deel uitmaakt van ons dagelijks leven.

Drie tutorialvideo’s van FamousProductions illustreren de eindeloze mogelijkheden van de filters. Zo verankert FamousGrey Campari opnieuw in de hedendaagse tijd, terwijl ze ieder van ons aanmoedigen om creatief aan de slag te gaan.

De making-of video vertelt waar Sanne en Athos hun inspiratie vonden. Ze speelden met lijnen en krommingen om een collectie te creëren die aanleunt bij hun artistieke en creatieve universum.

“Wat ik opwindend vind aan dit project is dat mensen de mogelijkheid krijgen om hun eigen afbeeldingen te maken", legt Sanne De Wilde uit. "Bij het ontwikkelen van deze onderzetters wilden we dat iedereen gemakkelijk kon kiezen welke effecten en welke kleur hij zelf leuk vindt. Door met twee kleuren te spelen, is het mogelijk om nieuwe tinten te verkrijgen en tot in het oneindige met die tinten te spelen. Elk deeltje van de filter maakt het mogelijk om een ​​ander effect te verkrijgen, om een ander beeld te ontwikkelen.” 

“Ik ben altijd gefascineerd geweest door de manier waarop Campari artistieke creatie in de schijnwerpers zet in zijn communicatie. Ik herinner me vooral de elegante en verfijnde Campari-kalenders, gemaakt in samenwerking met fotografen en legendarische acteurs”, legt Athos Burez uit. “De filters die we in deze samenwerking hebben ontwikkeld, verschillen van Instagram-filters, waarbij elke foto er uiteindelijk hetzelfde uitziet. Hier stellen de filters iedereen in staat om met verschillende tinten en vanuit verschillende perspectieven een eigen ​​universum en een unieke atmosfeer te creëren.” De lancering van de Campari filters vond plaats op dinsdag 7 oktober in Vanhaerents Art Collection, een kunstgalerij in Brussel. Famous Relations zorgde ervoor dat pers en influencers als eerste konden kennismaken met de campagne, de filters en de artiesten.

Credits FamousGrey:

  • Agency: FamousGrey
  • Client: Campari
  • Client contact: Damien Laloux, Senior Brand Manager, Tihana Rapic, Marketing Director
  • Creative Director: Peter Ampe
  • Creative team : Jochem Van Schip, Matthias Wentink, Aldjia Bessalah
  • Designer : Aldjia Bessalah, Matthias Wentink, Anouk Kimplaire, Anne-Sophie Tonnelier
  • Digital creative : Tom Galle
  • Client Service Director: Catherine De Block
  • Account Manager : Caroline Ropsy, Olivia Naudts
  • Strategic Director: Jonathan Detavenier
  • Connection Planner : Floris Adriaenssens
  • Digital Project Manager : Florian Hoffreumon
  • Experience Director : Maarten Breda
  • Web designer : Sacha Lempereur
  • Developer : Arno Van Biesen
  • Production Director: Emily Rammant
  • Producer:  Marlies Neudt, Charlotte Bodson
  • Print producer : Marja Donkers, Christ Lannoy
  • PR manager : Kathy Van Looy, Justine Parys, Evy Vanderwaeven
  • Visual Artists : Sanne De Wilde, Athos Burez