[Making-of van de week] De nachtrust van IKEA en DDB

DDB Brussels kreeg een postproduciebriefing voor een nieuwe spot van IKEA. Maar gewone adapaties, daar doen ze niet aan bij DDB: “We willen altijd het bestaande materiaal nog beter maken en dit hebben we gedaan aan de hand van muziek.” Dat leverde een interview op met Peter Baert van Raygun, verantwoordelijk voor de music supervision. « Om de bestaande TV-spot van Havas Lemz & Czar Amsterdam te herwerken, hadden Antoinette Ribas en Gregory Ginterdaele het idee om een powersong om te buigen tot een slaapliedje,” zegt Peter Baert. “Voor hen was het immers belangrijk om ondanks alles een verbondenheid met de reeds gemaakte spots te bewaren. Krachtige muziek zijnde de gemeenschappelijke noemer. Dit vormde een leuke uitdaging voor ons. Het is immers niet simpel om de juiste track te vinden, zonder dat die zijn kracht en herkenbaarheid verloor. We werkten tientallen tracks om tot een lullaby: van Enter Sandman, Lust For Life, Born to be Alive, We Will Rock You en Thunderstruck tot The Final Countdown. Uiteindelijk kwamen we uit bij dé classic 90s power song: The Rhythm of the Night van Corona! Bovendien paste dit nummer ook heel goed bij de inhoud van de beelden, iets wat we ook naar op zoek waren en heel wat andere pistes heeft uitgesloten.”
https://www.youtube.com/watch?v=u3ltZmI5LQw
“Toegegeven: niet écht een slaapliedje,” zegt Peter Baert. “Maar we voelden meteen dat dit perfect paste binnen de sfeer van de spot. Het tempo en de toonaard werden zo aangepast dat het een ultieme lullaby werd, zonder de eigenheid van de song te verliezen.”
En de casting?
“Vervolgens castten we verschillende zangstemmen die het nummer inzongen. We bleven echter op onze honger zitten bij de professionele zangeressen. Voor mij was het dus tijd om Loïs Grant een kans te geven. Loïs, 15 jaar, is de dochter van een bevriend koppel. Haar stem heeft een bijzonder karakter: intiem, breekbaar en na een eerste sessie was iedereen overtuigd. Een ware ontdekking!”
Beoordeel zelf nog eens het eindresultaat…
Credits
Client Contacts : Miguel Aguza, Peter Jongert
Start date: 4/03/2019
Creative director : Dieter De Ridder
Innovation Director : Naïm Baddich
Creation (Sound music & social campaign) : Antoinette Ribas & Gregory Ginterdaele
Strategy : Dominique Poncin, Maarten De Neve
Account team : Annelies Nyns, Maria-Laura Laubenthal, Sofie Hoorens
TV Producer : Erik Van Overloop
Digital producer: Andreas Vanhoutte
Production TVC: Havas Lemz Nederland & Czar Amsterdam
Music: Corona – The Rhythm of the Night
Music studio & licensing: Raygun
Music Supervision & Mix: Peter Baert
Singer: Lois Grant
Post-production TVC: Lovo
Media Agency: Mindshare
Responsable du développement commercial et marketing H/F - Réseau des Médias de proximité (FR)
APPEL A CANDIDATURES Le Réseau des Médias de proximité recrute un.e « Responsable […]
Corporate PR Account Manager Walkie Talkie
WALKIE TALKIE IS ON THE LOOKOUT FOR A CORPORATE PR ACCOUNT MANAGER WALKIE […]
Marketing and Admissions Director - The British School of Brussels
We’re looking for a Marketing & Admissions Director to join our amazing team at The […]
Customer Engagement Strategist - Christelijke Mutualiteit
Bedrijfsomschrijving Werken bij CM, is werken met goesting. Want bij CM heb je […]