Misschien hebt u ze al gezien, de #buitenbabys van Kind en Gezin, of het bericht op pub.be gelezen: streetart die baby’s toont op verschillende gevels in Antwerpen en Gent. Dat valt op, al was het maar omdat je in het echte leven amper nog baby’s en peuters buiten ziet spelen. Terwijl buiten spelen ook voor hen leuk, goed én gezond is. Maar hoe is dit idee tot stand gekomen? Thomas Thysens, art director bij LDV United, legt het op vraag van PUB uit.
Briefing
De briefing lijkt eenvoudig, maar was er één met meerdere lagen. We moesten in de eerste plaats de kinderopvang overtuigen om meer buiten te spelen met kinderen van 0 tot 3 jaar. Maar uit een bevraging bij de kinderopvang in Vlaanderen bleek dat dit voorkomt uit de angst van ouders: zij zijn bang dat hun kindje ziek wordt, gevaar loopt, vuil wordt… Daarom kozen we ervoor om een campagne te creeëren die breder gaat dan enkel de kinderopvang. Een campagne die ook ouders overtuigt en aanmoedigt om buiten te spelen. En die het op die manier voor crèches eenvoudig maakt om hetzelfde te doen.
Out of the box
Als kinderloze creatief op het project, een leuke uitdaging. Want de thema’s waar je niet veel over weet, doen je sneller verwonderen en dat resulteert vaak in frisse ideeën.
Na enkele ideeën voor te leggen aan Kind en Gezin, kozen zij resoluut voor de #buitenbabys. Want ook zij schuwen ideeën die verder gaan dan de klassieke media niet. Zo hebben we samen met hen de campagnes ‘Borstfiguranten’ en ‘Shrink for Safety’ (virtual reality workshop) gemaakt. Want een beetje out of the box is ook intern leuk om te vertellen.
Street art, mag dat wel?
Stencils van baby’s die op ontdekking gaan op muren in de stad verspreiden, eenvoudig toch? Niet echt. Samen met FastForward zijn we op zoek gegaan naar locaties waar onze #buitenbabys mochten hangen. Die vonden we in Antwerpen en Gent. Daarnaast startten we een zoektocht naar de techniek die het beste werkt. Graffiti op 100 verschillende plekken spuiten, was te tijdrovend, te complex en nadien te moeilijk om te verwijderen. Daarom hebben we gekozen voor wheat paste. Een vorm van postering die populair is in de streetartwereld.
Design
Het design van de #buitenbabys hebben we hier bij LDV gedaan. We vertokken van foto’s die we hebben genomen in onze eigen studio. (Tip: met een ballon, speelgoed en een snoepje veranderen alle kinderen in topmodellen.) Vanuit deze foto’s hebben we illustraties gemaakt. Zo konden we eenvoudig houdingen aanpassen, elementen toevoegen en de stijl gelijk trekken. In totaal zijn er meer dan 50 verschillende illustraties gemaakt. Waar er natuurlijk ook enkele van sneuvelden. Naast elke illustratie kwam steeds onze tag #buitenbabys en het logo van Kind en Gezin.
Baby’s activeren?
Om mensen te activeren alle #buitenbabys te ontdekken, ontwikkelden we verschillende wandelroutes. Korte routes die je samen met je kind kan maken. Je kan ze eenvoudig bekijken op je smartphone via een mobiele website of downloaden en afprinten. Zo maakten we de #buitenbabys evenementieel en werden ze ook toegevoegd aan de kalender van bijvoorbeeld uitinVlaanderen.be.PR
De campagne werd gelanceerd tijdens een persmoment samen met minster van welzijn Jo Vandeurzen die de laatste #buitenbabys op de muur heeft geplakt. De ideale voorbereiding voor het politieke plakwerk binnenkort ;-). De campagne werd meteen opgepikt door de media, zo creëerden we een podium voor Kind en Gezin om uitgebreid te praten over de problematiek rond buiten spelen.
Direct mail
Om de kinderopvang verder te betrekken stuurden we hen een direct mail met daarbij een life size stikker van onze #buitenbabys. Als je straks je zoon of dochter naar de crèche brengt, zie je ze misschien hangen. Je ontdekt de #buitenbabys nog tot 20 april. Hoera!
Credits
Client: Kind en Gezin
Contact: Frank Van Swalm, Kim Huyghe
Agency: LDV United
Account team: Marieken Maes, Evi Messagie
CD: Kristof Snels, Dries De Bruyn, Dennis Vandewalle
Creation: Thomas Thysens
Design: Jeffrey Uten
Copy: Zita Theunynck, Johan-Lou Verwimp
Strategy: Tomas Sweertvaegher
Web developer: Yawuar Serna Delgado
Event Company: Fast Forward