Making-of van de Week: IKEA en DDB tellen schaapjes

Crea / Making-of / News

IKEA DDBWat is dat allemaal met die schaapjes tegenwoordig? Keytrade telde recent schaapjes, maar ook IKEA en DDB Brussels doen dat. IKEA en DDB Brussels lanceren namelijk hun vierde en voorlopig laatste tv-spot rond het jaarthema ‘Breng je living tot leven’. In z’n nieuwste creatie haalt IKEA de natuur naar binnen. Letterlijk dan, want de living blijkt ook het ideale speelterrein van enkele dromerige schapen. Bekijk eerst de spot, lees dan verder.


U leest eerst liever verder, voor u de spot bekijkt? Ook goed! In deze komische nieuwe spot zien we een kudde schapen de living van een nietsvermoedende man inpalmen. De man droomt even weg in zijn nieuwe fauteuil, waarna hij omsingeld wordt door een twintigtal blatende beestjes. Hij probeert ze eerst nog uit z’n woonkamer te verjagen, maar besluit toch om de dieren hun gangen te laten gaan. Meer nog: hij ontpopt zich in geen tijd tot volleerde schaapsherder. IKEA wil met deze spot de nadruk te leggen op de natuurelementen van een woonkamer. Ze kunnen in vele vormen komen, van natuurlijke materialen en stilte tot weelderigheid. IKEA roept op om je batterijen weer op te laden, even helemaal te deconnecteren en de deur open te zetten voor: moeder natuur. Dat vertaalde DDB in een speelse tv-spot waarbij een kudde schapen de hoofdrol wegkaapte. Terzijde: de woonkamer speelt voor IKEA een essentiële rol. Het is de belangrijkste ruimte in huis en wordt voor zoveel verschillende activiteiten gebruikt, afhankelijk van tijdstip, situatie en leeftijd. IKEA wil Belgen bewust maken van de mogelijkheden van hun woonkamer en tonen hoe eenvoudig het kan zijn om deze naar hun hand te zetten.U heeft intussen de spot bekeken? Prima! Dan bent u nu klaar voor de making-of.De korte versie:

Belangrijke noot bij deze making-of: IKEA hecht veel belang aan dierenwelzijn. Alle schapen in de televisiespot werden uiteraard met het nodige respect behandeld. En uit respect voor alle medewerkers: de campagne - die bestaat uit digital, social en tv - kwam tot stand met productiehuis CZAR en regisseur Joe Vanhoutteghem. Ook zij hebben naar verluidt niet geleden bij de productie van deze spot. De volledige credits vindt u hieronder...
Credits
Campaign: Make Room For Nature
Client : IKEA Belgium
Contacts : Miguel Aguza, Peter Jongert
Agency : DDB Brussels
CD : Dieter De Ridder
Creation : Antoinette Ribas & Gregory Ginterdaele
Strategy : Dominique Poncin, Jorian Vanvossel
Account team : Francis Lippens,  Annelies Nyns & Maria-Laura Laubenthal
PR – Press Coordinator : Kenn Van Lijsebeth
TV Producer : Brigitte Verduyckt
Production: CZAR
Director : Joe Vanhoutteghem
Producer : Lander Engels
DOP : Grimm Vandekerckhove
Music : It’s A Beautiful Day – Queen
Photography: John Stapels