{Making-of van de Week} Jobs jobs jobs

Crea / Making-of / News

In deze PUB on Saturday brengen we voor het eerst een Nederlandse making-of van de Week. Maar het thema is en blijft actueel, ook bij ons: jobs jobs jobs! Het Nederlandse bureau HERC voegt letterlijk de daad bij het woord voor de campagne 'We Give Work'. HERC maakte een campagne voor YoungCapital van A tot Z met jonge makers (van wie drie eerstejaars WdKA-studenten.

De ‘extreem snelle’ campagne (lees: edit in combinatie met de muziek) is gemaakt voor en door de Insta-jongere van nu en communiceert dat YoungCapital hem/haar werk biedt bij populaire, tot de verbeelding sprekende internationale merken, waarmee ze hun eerste stappen kunnen zetten op de arbeidsmarkt. Niels Heimens, medeoprichter en account director HERC: "De campagne voor online, digital OOH, outdoor, radio en TV is herkenbaar, maar vooral weer impactvol. "We Give Work" van YoungCapitalis gericht op de jeugdcultuur, om maximaal op te vallen onder de doelgroep, én gemaakt met jongeren die vooroplopen en die cultuur ook zelf creëren."

Stap verder

Emilio de Haan, medeoprichter en Creative Director HERC: "We werken al een paar jaar met YoungCapital samen en met de campagnes weten wij het lifestylemerk zo te positioneren dat het aanschurkt tegen de populaire cultuur. Dat hebben we nu weer gedaan. En we zijn daarbij zelfs een stap verder gegaan. Door een complete in-house productie te doen met de makers van die populaire cultuur. Dus zijn we aan de slag gegaan met jongeren die ook werken voor modelabels en culturele/creatieve platformen als SMIB, The New Originals, Obey en Appelsap. Hun collage-achtige werk en manier van kijken vormden het uitgangspunt voor de campagne. We hebben ze allemaal (Camille Boumans, Kirwin Lonwijk, Gyatso Davids, Safi Graauw, Joëlle Strijk en Estelle das Dores) op Instagram gevonden. Het toeval was dat drie van hen, Camille, Kirwin en Gyatso, bij elkaar in het eerste jaar van de Willem de Kooning Academie in Rotterdam zaten. En de jongste van het stel, Estelle, zit zelfs nog op een MBO."Genieten

Met de werkwijze voegt HERC letterlijk de daad bij de woorden van de campagne: We Give Work. De Haan: "Er wordt wel vaker met jongeren gewerkt, maar hun rol was nu van A tot Z belangrijk. Ze werkten aan alles mee, van concept en design tot het camerawerk, de edit en fotografie. Op die manier konden wij als agency volop genieten van hun skills en energie. En zetten zij de eerste stappen in een wereld die ze nog niet echt kenden: werken voor een groot merk, met alle presentaties en druk van dien, en dat merk verbinden merken met populaire cultuur – waar wij bekend om staan. En daarmee samen ervaring opdoen en blijven leren, precies de dingen waar YoungCapital bekend om staat."

Heimens: "Ik vind het speciaal dat een merk als YoungCapital onze werkwijze durft te omarmen. En ons tegelijk ook steeds verder pusht. Het kan ze niet uitgesproken genoeg zijn. Dat is bijzonder in deze wereld waarin merken niet vaak écht iets durven. Het lef van de eigenaren zit in de genen van het bedrijf. Dat zie je en die energie voel je hopelijk ook in de campagne."

Taboes doorbreken

Margriet de Kroon, marketing director van YoungCapital: "De eerste twee campagnes – Worken Make Money. Work– hebben beide enorm bijgedragen aan onze naamsbekendheid en merkimago. Nu is het tijd om verdieping aan te brengen in ons merk, door uit te leggen wat wij daadwerkelijk doen: wij laten jongeren zien welke banen er zijn en bieden werk dat bij ze past. Of dat nu een startersbaan is of bijbaan voor naast een studie. En hoewel we het krachtige “Work” hebben gehandhaafd als rode draad, als eerste associatie met ons merk, mocht de toon, de sfeer wat aansprekender, “vrouwelijker” voor onze brede doelgroep. Dat hebben we met deze campagne hopelijk weten te verwezenlijken. Met “We Give Work” vertellen we en laten we letterlijk zien wat we doen. Het feit dat de complete campagne samen met een groep getalenteerde jongeren is gemaakt, past naadloos bij onze visie: geef jonge mensen kansen. YoungCapital gelooft in hun kracht. Opgegroeid in de digitale wereld hebben jonge mensen nieuwe ideeën over werken. Ze zijn ambitieus, creatief, flexibel en connected. Ze jagen vernieuwing aan bij organisaties en helpen zo om taboes te doorbreken die in de weg zitten van verandering en groei. Dat geldt ook voor de reclamewereld."

HERC is een onafhankelijk Nederlands bureau dat in 2018 is opgericht door Emilio de Haan, Rogier de Bruin en Niels Heimens. De drie vormen inmiddels ruim een decennium een drie-eenheid en zijn verantwoordelijk voor vaak bekroonde en veelbesproken campagnes voor G-Star, Tele2, YoungCapital, HP, Redline (BMX-fietsen) en Sportlife. De magie en eigenheid van HERC ligt in het creëren van reclame die aanvoelt als entertainment – in plaats van een geforceerde boodschap.

Credits

Agency: HERC the agency

Creative Director: Emilio de Haan

Account Director: Niels Heimens

Concept/Artwork: Safi Graauw, Camille Boumans, Kirwin Lonwijk, Gyatso Davids, Joëlle Strijk, Estelle das Dores, Emilio de Haan

Agency Producer: Sybrig Andringa, Nelleke Rekers

Production: HERC the agency X SYBSTER

Director: Safi Graauw/Emilio de Haan

DOP: Noël Schoolderman

2nd Unit Camera: Camille Boumans

Edit: Joppo in de Grot, Camille Boumans

Visual Effects: Robin in de Grot

Online: Joppo in de Grot, Camille Boumans

Grading: Joppo in de Grot

Design/Animation: Joëlle Strijk

Composer: Audentity | Niels den Otter

Sounddesign: Audentity | Niels den Otter

Styling: Ilona Simons

Make-up/Hair: Scarlett Kraidy

Production Design/Art Director: Desirée Brands | Art is Hard

Casting: East Indy

Fotografie: Kirwin Lonwijk

YoungCapital: Margriet de Kroon (Marketing Director), Deni Barisic (Marketing Manager)