Making-of van de Week: Lang zullen we krassen!

Crea / News

Wunderman e-lottoWunderman Antwerp bedacht voor de achtste verjaardag van e-lotto.be ‘Het grootste krasbiljet ter wereld’, zoals PUB eerder meldde. Nu krijgt u ook de making-of te zien en te lezen. Dat krasbiljet is een digitaal design-huzarenstukje van zo’n 50m2 oftewel 65.280 krasvakjes groot. Dat zijn alle bezoekers van één dag Tomorrowland. Of bijna vier Sportpaleizen vol. Vakje per vakje werd ook duidelijk dat er een hele wereld achter de kraslaag verscholen zat. Een wereld die pixel per pixel opgebouwd werd in Illustrator.
"Met bloed, zweet en tranen hebben de design- en digex-teams aan deze campagne gewerkt. Het krasbiljet bevat ontelbare verwijzingen en knipogen naar de verschillende aspecten van e-lotto, zoals onder meer de krasspelen (Subito, Money Tree, Presto...), Woohoo, Lotto en EuroMillions," licht het team van Wunderman Antwerp toe. Het resultaat is een 2 gigapixel grote afbeelding (dat zijn zo’n 200 iPhonefoto’s aan elkaar geplakt) die zelfs te groot werd om als JPEG te converteren. De Wunderman Antwerp-designers zijn er dan ook vijf weken permanent mee bezig geweest. Minutieus ontwierpen ze alle details; de volleyballende koppels op het strand, de selfies-nemende tiener, de uitbundige feestvierders en zelfs de Eiffeltoren, het Vrijheidsbeeld (of een interpretatie ervan) en een volledig uitgewerkt pretpark gebaseerd op de krasspelen.

Naast details brachten de designers ook humor in het krasbiljet: "Ontdek onder meer Winners Island, waar alle winnaars met de handen in de lucht wuiven en het extravagante EuroMillions resort waar de luxe van afdruipt (check het jacht in het zwembad van het jacht). Ook op technisch vlak was dit een ware krachttoer. Om deze grote afbeelding gemakkelijk tot bij de gebruikers – en op hun verschillende toestellen – te krijgen, waren geoptimaliseerde laadtechnieken nodig. De afbeelding werd in zo’n 88.000 stukjes geknipt, verdeeld over acht verschillende zoomniveaus, waardoor enkel de noodzakelijke stukjes van de scratchkaart naar de gebruikers werden gestuurd. Voor het real-time bijhouden van de locaties van gebruikers en de status van de meer dan 65.000 vakjes werden zo’n 170.000.000 berichten heen en weer verstuurd tussen de gebruikers en de servers. Op piekmomenten waren zo’n 1000 spelers gelijktijdig aan het krassen wat allemaal in goede banen werd geleid door zeven servers in de cloud."
En het team besluit: "Het feit dat het krasbiljet op slechts 15u volledig was weggekrast, maakte het bijna spijtig van al dat werk. Bijna."

Credits:
Client Accounts: Joke Vermoere, Stéphanie Timpe
Creative Directors: Manuel Ostyn, Pieter Staes
Creatives: Wout Geysen, Tijs Dejonckheere Strategie: Michiel Noens
Copy: Tine Bongaerts, Lynn Pinsart
Design: Inge Vanhees, Nathalie Wlowstowski, Charlotte Slegers, Kay Karremans
Advise UX, UI & prototyping: Jeroen Michiels
Design Director: Sébastien Greffe
Interface Design: Krisje Verbert
Development: Bram Verdyck, Olivier Berger, Sam Serrien, Stijn Janssens, Joren Vanhocht Account: Mieke Vandenbossche
Project Manager: Ine Peers