{Making-of van de Week} Lotto en mortierbrigade, omdat het kan...

Crea / Making-of / News

Exclusief: de making-of van de nieuwe Lotto-campagne van Nationale Loterij en mortierbrigade. In die nieuwe campagne staan de Belgen en hun passies centraal. Een enorme variëteit van mensen van alle leeftijden die all the way kunnen doen wat ze het liefste doen. Want dat je je passie, je hobby, gewoon je ding kan doen, da’s toch wel het ultieme geluk, de ultieme vrijheid. Jens Mortier van mortierbrigade: “Onze slogan “Omdat het kan” dekt twee ladingen: enerzijds dat de kans dat je Lotto wint groter is dan je denkt. Daar hebben we de laatste twee jaar met succes het accent op gelegd. Nu tonen we wat Lotto winnen kan betekenen voor de spelers. We overstijgen het puur materiële, en tonen dat je gewoon je ding kan doen, wat dat ook mag zijn en wat anderen daar ook van mogen denken. Gewoon, omdat het kan.”

De films werden geregisseerd door Jeroen Mol van Ristretto Films. Op de tonen van ‘It’s a good day’ van Peggy Lee zien we mensen die hun ding doen. Elke dag een taartje eten met de vriendinnen en daarvoor het trapliftje verlengen tot bij die vriendinnen? Omdat het kan. Naakt tennissen? In the middle of Norway gaan zitten? Ook goed. Zolang je de préparé niet vergeet. Ook op radio wordt de saga gelanceerd, en op Spotify lopen er specifieke spots voor muziekliefhebbers van soms wel héél vreemde genres. En daarnaast zijn er natuurlijk social media, POS-materialen en andere uitingen.

En exclusief voor PUB, voor we de afgewerkte spots op u loslaten: de making-of, oftewel: "The making of het ding van Lotto"

Wat uw ding ook is, het kan. Met die woorden brengt Lotto vanaf dit najaar het gevoel van vrijheid over dat je als Lotto-winnaar ervaart. Iedereen heeft wel een verborgen passie of fantasie. Van Lotto mag je je daarin volledig smijten, hoe apart ze ook mag zijn. No judgement. Gewoon, omdat het kan. Zo gezegd, zo gedaan: mortierbrigade en Ristretto fims met regisseur Jeroen Mol gingen voluit voor hun ding: dit verhaal in verschillende films vertellen, zonder uitdagingen uit de weg te gaan.

Tennis

We zien vier vrienden hun lievelingssport beoefenen in hun lievelingsoutfit: naakt. In een spot die zich afspeelt op een tennisveld zijn ballen onvermijdelijk. Maar die dag waren er wel héél veel in beeld. Een ander type behaarde ballen, die je gewoonlijk terugvindt onder een man z’n ding. De kunst was om shots te maken waarin tennisballen naar hartenlust heen en weer gingen, en de andere ballen vakkundig verstopt bleven. Eén bal raakte even verloren, maar kwam uiteindelijk terecht. We had a ball!

Taartje

Het verhaal van een oud vrouwtje die een slimme oplossing bedacht om haar vaste rendez-vous met de girls door te laten gaan, ondanks het feit dat ze slecht ter been is: een next level traplift. Ons ding die dag: een hoofdrolspeelster met 83 lentes op de teller die om 7 uur ’s ochtends fris en monter op set verwacht wordt om tot 23 uur ’s avonds in élk shot te shinen. En het kan, blijkbaar! Aan het einde van de 15 uur lange draaidag produceerde ze nog deze prachtige blik.

Preparé

Een doorsnee zondagochtend bij twee geliefden die in totale afzondering gingen wonen op een prachtige locatie in the middle of nowhere. En die locatie vonden we in the middle of Norway. Een Noorse fjord waar één huisje in een zee van natuurlijke pracht staat te prijken. Dat verhaal móét je wel in beeld brengen met imposante droneshots. Het ding is: het regent daar nogal vaak, in Noorwegen. En drones houden niet van regen. Gelukkig werkt er toevallig een lookalike van de hoofdrolspeler bij mortierbrigade, die de ochtend na de draaidag nog een uurtje op een meer kon rondroeien. Geen vuiltje aan de lucht!

De afgewerkte spots:

 

En de audiospots:

Credits

Client: Nationale Loterij – Lotto

Client contacts: Joke Vermoere, Bénédicte Lobelle, Michaël Segers, Mieke Vandenbossche, Céline Van Gansbeke

Agency: mortierbrigade

Creative Directors: Jens Mortier, Joost Berends, Philippe De Ceuster

Creatives: Michiel Baeten, Fréderic Delouvroy, Geoffrey Masse, Nicolas Mouquet

Head of production: Charlotte Coddens

Strategy: Vincent d’Halluin

Producer: Nissime Janssens

PR Manager: Anne-Cécile Collignon

Social: Jonas Van Bael

Design: Vito Latorrata

DTP: Sophie Bayeul

Production company: Ristretto

Executive producer: Lies Bronselaer

Director: Jeroen Mol

DOP : Maximiliaan Dierickx

Producers : Geert De Wachter, Thomas Landeloos

Post-production: Pixmix

Soundstudio: Sonhouse

Casting : Le Quartier 

Art department: Cachet