Making-of van de Week: Slimme energie voor iedereen

Crea / Making-of / News

Engie 10ENGIE lanceert een nationale beweging om met z’n allen de overstap te maken naar nieuwere, efficiëntere energie. De UP-campagne is meteen de eerste positionerende campagne van het koepelmerk ENGIE in België. Nadat ENGIE in de zomer van 2017 voor de TBWA Group koos als nieuwe communicatiepartner, gingen adverteerder en bureau samen aan het werk. En na een grondige voorbereiding wordt nu UP gelanceerd, een ambitieus project om alle privéwoningen, gebouwen en bedrijven in België energie-efficiënter te maken.Engie 11PUB presenteert u graag de making-of, met dank aan TBWA, in woord en beeld. Bij TBWA blikken ze als volgt terug op de making-of:
TBWA maakt van ENGIE onverbeterlijke UPtimisten.
?☀Zomer ☀?
We winnen een nieuwe klant. Feest!Engie 12
?? Herfst ??
Oké, nu wordt het menens: de Disruption machine komt op gang.
De strategen draaien overuren, hersenen worden gepijnigd: na 8 Disruption Days, veel lange rapporten, presentaties, workshops en andere vergaderingen is de koers uitgestippeld: van zuivere energieleverancier wordt ENGIE dé partner die alle Belgen kan helpen vlot de energietransformatie te realiseren.
Eerst nog een rondje langs alle ENGIE-geledingen om hen te overtuigen en na een hoop opgestoken duimen daar, zijn we vertrokken.Engie 13
⛄❄Winter ⛄❄
Nu is het aan creatie: hoe keer je een tanker? Hoe keer je perceptie? Hoe creëer je een ‘movement’?
Na heel wat creatieve rondjes zoeken, wordt uiteindelijk dan toch de goede richting gevonden: UP!
De juiste toon vinden we dan weer bij Move on up van Curtis Mayfield. Op die onverwoestbare, aanstekelijke melodie zoekt een fris-vrolijke kleurenstroom kleurenstroom (de flux) zijn weg door heel België en tovert hij overal huizen, gebouwen, bedrijven om tot kleurrijke zangers die barsten van de slimme energie.
Vandaar dat we ook draaiden op locaties die nu al door ENGIE ge-UPt zijn: hun eigen hoofdkantoor, de tunnels in Brussel, MABRU in Brussel waar ze het dak vol zonnepanelen gelegd hebben…
Om dat perfect in beeld te brengen kwamen we via Lovo uit bij Maxime Bruneel, een Parijse realisator die meteen overtuigde met zijn visie over het design, animatie, swing, groove en cool die in de film moesten zitten. Ondanks het weer dat wat té Belgisch was, verliep de realisatie vrij vlot. De neuzen van productie, bureau en klant stonden dan ook in dezelfde richting: UP.Engie 14
??Lente ??
Een lanceringsfilm, 2 productfilms, 5 radiospots, outdoor, bussen en trams, een gigantische schoorsteen in Drogenbos, social en bannering om iedereen mee te laten duwen naar steeds slimmere energie. Dat moet dan concreet gebeuren via een intern digitaal platform én een digitaal platform voor alle Belgen (in ijltempo opgebouwd door TBWA\Make) waar je kan testen hoe slim de energie in je huis nu is. En hoe die nog slimmer kan worden. UP.

En nog even het eindresultaat:

Credits
Brand: ENGIE
Client: Florence Coppenolle, Gaetano Palermo, Suzanne Mioulet, Steven Verlinde, Daphné CawetEngie 15
Agency: TBWA
Media Agency: Space
Creative Director: Frank Marinus
Strategy: Bert Denis, Stephanie Vercruysse
Media Strategy: Sylvie Dewaele
Copywriters: Stefan Dias, Eric Maerschalck, Vincent Nivarlet
Art Directors: Stijn Klaver, Alexander Daems
Account team: Nancy Vanlerberghe, Valérie Demeure, Yolanda Lopez-Gomez Social: Nigel Ooms
Design Director: Hendrik Everaerts
Design: Sebastien Bontemps, Jana Keppens, Elke Broothaers, Olivia Maisin Motion Design: Enzo Piccinato, Olivier Verbeke
Digital Creative Director: Gert Pauwels
Digital Strategy: Rindert Dalstra, Michael Liekens
Digital project managers: Stijn Mertens, Jan Bikkembergs
Digital Copywriter: Ann Vanminsel, Sarah Pierrequin Digital Information Architecture: Jeroen Govaert Digital Design: Frederik Severijns
Digital Production: Ruben Temmerman, Wannes Vermeulen, Yannick Van der Goten, Gunther SijmensEngie 16
TV Production
Production company: LOVO
Executive Producer: Bert Brulez
Producer: Joop Haesen Realisateur: Maxime Bruneel
DOP: Luis Arteaga
TV- producer: Lore DesmetEngie 17
TV Post-Production
Graphic Design & Animation: Brunch Offline: Gert Van Berckelaere Grading: Caïque De Souza
Online: Enzo Piccinato
Sound: Gwenn Nicolay Post-producer: Lore Desmet
Music: Move On Up – Curtis MayfieldEngie 18
Radio
Soundstudio: MAKE
Radio Producer: Veerle Van Melkebeke / Raf Debraekeleer Soundengineer: Jan Pollet
Music: Move On Up – Curtis MayfieldEngie 19
Print
Photographer outdoor: Frederik Vercruysse
Photographer ads: Stanislas Huaux
Retoucher: Jeremy Marchant
Engie 20