Making-of van de Week zien ze graag komen

Crea / Making-of / News

Mortierbrigade LottoMortierbrigade bracht recent een nieuwe campagne uit voor Lotto Surprise van de Nationale Loterij. In maart maakten spelers naast de Lotto-Jackpot ook kans op reischeques van €5.000. Een buitenkans voor opportunistische bewoners van populaire reisbestemmingen, die de winnaars naar hun land willen lokken. De campagne bestond uit twee televisiespots, die on air waren op de nationale zenders, radiospots en een social luik.
U had graag een beetje toelichting vanuit Mortierbrigade? Wij ook! En dit is het antwoord: "Wij creatieven doen altijd graag alsof ons werk het resultaat is van één begeesterd, geïnspireerd moment van genade. Is het natuurlijk niet. Deze campagne was, net zoals al onze andere, het resultaat van een zorgvuldig opgestelde checklist."LottoMakingOf
"En aangezien een buitenlandse shoot het doel was, werd het concept het middel om dat te bereiken. Met een briefing voor Lotto Surprise was het voor één keer zelfs enigszins logisch om niet in België te filmen. Spelers konden in maart namelijk niet alleen de Jackpot winnen, maar ook nog eens reischeques van 5.000 euro. Art Director Tom mompelde iets als: “Locals lokken Lotto-winnaars”, Jens Mortier maakte daar “Een Lotto-winnaar zien ze overal graag komen” van, en 2 maanden later zaten we op een vliegtuig naar Barcelona. Toevallig zat de zus van mijn tabak -en alcoholverslaafde vriend Seppe Brys, Gitte Brys, op hetzelfde vliegtuig. Mijn poging om onopvallend een foto van haar te nemen was trouwens niet 100% geslaagd. Maar daar hebt u wellicht geen boodschap aan, tenzij u Gitte of Seppe Brys heet."
LottoMakingOf2
"De bedoeling was om op 2 dagen tijd, 2 spots te draaien. Eén waarin Spanjaarden het Belgische weer nabootsen om Belgen te lokken. En een tweede met Jamaicanen die hun strandbar omtoveren tot frituur. Tom kwam plots met het idee om dan maar een film te maken over Jamaicaanse bobsleeërs, maar blijkbaar was dat ooit al eens gedaan. Dus, na overleg met de klant, regisseur Ralf Demesmaeker en D.O.P / Tinderlegende David Doom, werd besloten om een extra draaidag in te lassen. Maar dan wel één zonder creatief team, want onze vlucht naar huis was al geboekt. We hebben ons wel laten vertellen dat de Jamaicaanse acteurs iets te ver gingen in hun method-acting van de “marihuanascène”, waardoor de zin “Hey Belgians!” er pas op stond na de vijftigste take."
LottoMakingOf5
"Zoals de gewoonte is bij projecten van deze grootte, was er ook een nabespreking. In dit geval de volgende zondag tussen mezelf en Strategisch Directeur Vincent D’Halluin in Blok E van de Freethiel in Beveren, de enige ploeg in het Waasland, ongeacht wat die klootzakken van Lokeren beweren."
LottoMakingOf4
"Voor de volledigheid geven we ook nog even de making-of van deze making-of. PR-manager Anne-Cécile vroeg me eergisteren of ik tijd had in de planning om een making-of te maken van onze campagne voor Lotto-Surprise. “Ja”, zei ik, “wat moet daar instaan?”. “Maakt niet uit”, zei zij."
LottoMakingOf3
De spots ziet u hieronder nog eens. Hier bijvoorbeeld.


Omdat Caesar krijgt wat hij verdient, ook nog even de credits op een rij:
Client: Nationale Loterij - Lotto
Client contacts: Joke Vermoere, Michaël Segers, Kim Haenen
Agency: mortierbrigade
Creative Directors: Jens Mortier, Joost Berends, Philippe De Ceuster
Creatives: Jesse Van Gysel, Tom Meijer
Head of production: Charlotte Coddens
Strategy: Vincent d’Halluin
PR Manager: Anne-Cecile Collignon
Producer : Olivia Naudts
Production company: Ristretto
Director: Ralf Demesmaeker
Executive Producer: Lies Bronselaer
DOP: David Doom
Post-production: The fridge
Soundstudio: Sonicville