Makro zet in op DNA

Marketing / News / Retail

Makro zal volop inzetten op een nieuwe commerciële aanpak waarin het merk haar dna als grote sterkte opnieuw wil uitspelen. De nieuwe commerciële strategie, die bekendgemaakt werd tijdens een nationale ondernemingsraad, moet het merk opnieuw laten groeien na een periode van verlies van klanten en omzetdaling. Zusterbedrijf Metro, exclusief voor horeca, doet het goed en wil op dat elan verdergaan. Makro doet het echter een pak minder goed en de retailer krijgt nu een nieuwe (laatste?) kans om de goede richting in te stappen.
Het doel van de nieuwe strategie voor Makro is klanten terugwinnen en nieuwe klanten aantrekken. Hiervoor wil de retailer haar pijlen richten op het professionele milieu in al zijn facetten. Via deze weg wil Makro zich differentiëren van de andere retailers op de Belgische markt. « Bij Makro zal je producten vinden die je elders niet vindt, omdat ze door de band enkel beschikbaar zijn voor professionelen, » verduidelijkt Vincent Nolf, ceo van Makro en Metro. « Ik denk hierbij onder meer aan de hobbykoks, die bij Makro net zoals professionele chefs zullen kunnen kopen. Tegelijk mikken we ook op verenigingen zoals scouts, ouderverenigingen van scholen en sportsclubs  die bijvoorbeeld een eetfestijn organiseren. Zij raakten het afgelopen jaar de weg een beetje kwijt naar Makro, maar maken ook deel uit van het DNA. Ook hen beschouwen we als professionals aangezien ze zelf aan het kokkerellen gaan en grote hoeveelheden nodig hebben. Dit geldt immers ook voor wie thuis een feestje met vrienden organiseert. Bij Makro kunnen ze alles vinden, zowel in grote als in kleine verpakkingen. »
Makro wil tevens buurtbewoners aanspreken die vandaag de winkel voorbijrijden om hun ‘dagelijkse’ boodschappen te doen. Om hen aan te trekken zal de winkelketen enerzijds inspelen op het productassortiment. Zo zal de retailer met producten werken die perfect afgestemd zijn op de lokale behoeften. Aangezien er bijvoorbeeld in Charleroi veel inwoners van Italiaanse origine wonen, zullen in de vestiging van Lodelinsart meer Italiaanse specialiteiten aangeboden worden. Makro kan hiervoor rekenen op het brede assortiment eigen merken van haar zusterbedrijf Metro in Italië en op die manier uniek zijn op de markt. Zo zal voor elke winkel een aangepast assortiment aangeboden worden, zonder dat daarbij wordt afgeweken van de nationale identiteit van Makro. Anderzijds zal er ingezet worden op de winkelinrichting, bijvoorbeeld met de fast track: een snelle route die shoppers in staat moet stellen om ook op een kwartier tijd hun boodschappen te doen.
Makro zal niet alles tegelijk uitrollen, maar gefaseerd. Eerst volgen er een reeks testen. Dat gebeurt nu al in de zogenaamde ‘lab store’ in Deurne. Bovendien zal Makro meer marketingbudget uittrekken om dit alles te ondersteunen.