Marketeer Jan Verlinden herlanceert Ritchie

Ritchie

Design / Marketing / News / Retail

Jan Verlinden besliste na 22 jaar zijn job en carrière als marketeer (BAT, Pepsico,...) op te geven. Toen verbleef hij in zes verschillende landen en op drie verschillende continenten. Nu gaat hij terug naar z’n roots: de brouwerij van zijn ouders in Vlaams-Brabant en herlanceert hij Ritchie, een Belgische limonade gebaseerd op een oud familierecept. Ritchie is verkrijgbaar bij verschillende drankenhandelaars en supermarkten in België. Ook Delitraiteur, Würst en andere horeca-outlets serveren al Ritchie.

RitchieRitchie kwam voor het eerst op de markt in de jaren ‘50 en werd oorspronkelijk gemaakt in brouwerij Tielemans in Aarschot. In 1969 verhuisde de productie naar familiebrouwerij Verlinden in Lubbeek. In 1979 werd de productie van Ritchie stopgezet, begin jaren ’90 werd de brouwerij gesloten. Nu, na een carrière van 22 jaar als marketeer, besloot Jan Verlinden om zijn hart te volgen en Ritchie, de limonade van zijn overgrootvader, nieuw leven in te blazen. Jan Verlinden: “Met Ritchie breng ik een familietraditie opnieuw tot leven. Stel dat ik het bedrijf in de jaren 90 had overgenomen, dan was ik de vierde opeenvolgende generatie geweest.”

België heeft een rijke limonade traditie. Vroeger had elke brouwerij had z’n eigen limonade. Met het verdwijnen van de lokale brouwerijen en de opkomst van globale merken in de jaren ‘80 en ‘90, verdwenen bijna alle lokale limonades van de markt. Intussen zijn trendy craft limonades, voornamelijk in onze buurlanden, aan een opmars bezig. Consumenten gaan steeds vaker op zoek naar lekkere dranken met natuurlijke ingrediënten, minder suiker en zonder bewaarmiddelen. Natuurlijke of homemade drankjes vind je terug in elk lijstje met ‘foodtrends voor 2017’. Ritchie speelt in op die hype en heeft de ambitie om de eerste Belgische craft limonade te worden.

Ritchie limonade is gebaseerd op het originele familierecept , maar met een twist: 100% natuurlijke ingrediënten (zonder bewaarmiddelen) en gezoet met rietsuiker. Ritchie bevat flink minder suiker dan andere limonades, zo heeft de meest verkochte sinaasappel limonade in Belgie 23% meer suiker per 100 ml vergeleken met Ritchie Orange.

De Ritchie limonades bestaan in twee smaakduo’s: sinaasappel met een vleugje vanille en pompelmoes met een hint van ananas. Ritchie wordt verkocht in unieke glazen 27,5 cl retroflesjes, gebaseerd op het design uit de jaren '50, met een schroefdop.

Ritchie is een van de start-ups van Start it @KBC. Dat platform biedt ondernemers de kans hun droom waar te maken in een inspirerende omgeving waar het netwerk centraal staat.