Marketeers boosten lokale economie met ‘Hulp is onderweg’
Het kloppend hart van onze lokale economie zijn onze KMO-bedrijven. Zij lijden vandaag (en morgen) heel hard onder de grootste economische crisis aller tijden. Nu nog meer dan ooit, is marketing hard nodig. Maar niet iedereen heeft de middelen noch de mensen om hierop in te zitten. Daar willen Belgische en Nederlandse marketeers verandering in brengen met het non-profit initiatief ‘Hulp is onderweg’. Het initiatief is van de hand van Stefaan Vuylsteke en Wing Cheung. Stefaan Vuylsteke is customer experience expert en oprichter van GrowhtUp, een bedrijf dat marketeers helpt in klantwerving en -behoud. Wing Cheung is digital marketing strateeg en oprichter van het bedrijf Synerflow, dat bedrijven helpt bij het schaalbaar maken van hun online marketing op internationaal niveau.
hulpisonderweg.com is een platform waarop marketeers uit zowel België als Nederland belangeloos hun tijd aan noodlijdende KMO/MKB organisaties kunnen aanbieden. Zij helpen hen met marketinguitdagingen zoals nieuwe diensten, communiceren met bestaande klanten, klanten aantrekken via sociale media, klantenbevraging, opzetten van nieuwe kanalen, klantgerichte aanpak, verbeteren van klantbeleving op webshops, etc... Omdat marketeers eenvoudig op afstand hen kunnen helpen, vormt dit een unieke kans zowel tijdens als na de lockdown. Het platform werkt op basis van het marktplaatsprincipe: vraag en aanbod. Het gebruik van het platform is kostenloos zowel voor de hulpverleners als de hulpbehoevenden en blijft bestaan zolang de hulp nodig is. Alle aanbiedingen en aanvragen worden wel onderworpen aan een screening.
“Het platform is gebouwd vanuit de tijd = waarde-filosofie. Deze gedachte gaat uit van het feit dat iedereen evenveel tijd krijgt in één dag. Hoe we die tijd besteden bepaalt de waarde van onze dag,” klinkt het bij de initiatiefnemers. “Daarom wordt er op dit platform ook niet gewerkt met tarieven voor diensten, maar spreken we puur van tijd als currency. Je biedt bijvoorbeeld 1 uur van jouw tijd aan, aan iemand in nood. 1 uur lijkt misschien niet veel, maar het juiste advies of net dat zetje in de goede richting maakt vaak het verschil.”
De afgelopen week is er actief gecommuniceerd naar marketeers in Nederland waardoor de hulpaanbiedingen zijn binnengestroomd. De teller voor hulpaanbiedingen staat nu boven de 200, en elke dag komen er nieuwe aanbiedingen bij. In de tussentijd zijn er ook al meerdere ondernemers geholpen. Nu het platform ook in België beschikbaar is, worden eerst marketeers aangemoedigd om zich aan te melden en hun hulpaanbod te plaatsen. Of ze nu freelancer zijn, ze werken bij een consultancybureau of communicatiebureau, ze zijn aan de slag als marketeer bij een groot bedrijf of zijn een (voor)laatste jaar marketing student, elke van hun kunnen helpen. De initiatiefnemers van #hulpisonderweg moedigen beroepsorganisaties aan om dit initiatief te steunen. Organisaties die hetzij leden hebben die hard getroffen zijn of hetzij leden hebben die juist kunnen helpen. Ook ambassadeurs en bedrijven die zich geraakt voelen door dit initiatief kunnen een warm welkom verwachten.