Marketeers houden van visuele content
Marketingmanagers verwachten de komende jaren meer uit te geven aan visuele content. Met name video en grafisch ontwerp zijn populaire investeringen. Dat blijkt uit internationaal onderzoek van communicatiebureau Lewis. In het onderzoek werden 422 decision makers in marketing ondervraagd in Europa, de VS en APAC.
De belangrijkste conclusies? Twee op de drie marketingmanagers (66%) verwachten dat het budget voor visuele content volgend jaar stijgt. Slechts 3% wil hier minder aan uitgeven, de resterende 31% houdt het budget gelijk. De belangrijkste redenen voor het inzetten van visuele content zijn de relatief hoge mate van interactie (67%), de populariteit van visuele content op social media (50%) en de emotionele aantrekkingskracht van visuals (47%).
Grafisch ontwerp en video zijn de meest populaire vormen van visuele content; ze worden door respectievelijk 79 en 70% van de marketeers ingezet. De meerderheid van de ondervraagden (71%) maakt gebruik van interne resources om deze content te ontwikkelen, meer dan de helft zet (daarnaast) externe bureaus in.
Desgevraagd geven vier op de vijf (81%) van de ondervraagden aan dat ze de return on investment (ROI) van visuele content meten. Twee derde (66%) heeft een positieve ROI op visuele content. De meest gebruikte KPI’s zijn het aantal views (69%), likes (50%) en unieke viewers (49%). Opvallend genoeg worden click-through rates slechts door 15% van de respondenten gebruikt om het succes van visuele content te meten. De merken die het meest gewaardeerd worden om hun visuele communicatiestrategie zijn Apple, YouTube en Coca-Cola.
“Visuele content krijgt 94% meer views dan content zonder beeldmateriaal. De mens is dan ook heel visueel ingesteld: we verwerken afbeeldingen 60.000 keer sneller dan tekst. Daarom is het belangrijk steeds heel visueel te communiceren, en dat zowel in PR, marketing als social,” zegt Richard Verbeek, general manager van Lewis België.
Het volledige onderzoek is online beschikbaar.