Marketers aller landen, verenigt u!

Marketing / News / Sustainability

Op 2 maart organiseerden PUB en Bubka een 'Take A Break' over People, Planet & Marketers. Een goed idee, al zeggen we het zelf: meer dan 120 deelnemers keken en luisteren online naar Wim Vermeulen en Tine Ryssaert over de manier waarop marketingafdelingen het verschil kunnen maken op het vlak van sustainability. En dat moet ook: we zijn jaar twee van de Decade of Action.

Hoe we het duurzaamheidsprobleem dit decennium aanpakken, bepaalt hoe de wereld er zal uitzien in 2100 en daarna. 2020 was een verloren jaar, 2021 wordt gezien als de echte start. En we hebben twee belangrijke deadlines: 2030 voor de SDG’s en 2050 voor het Parijsakkoord. Voor bedrijven is er nog een andere deadline: het wordt winstgevend om deel uit te maken van de oplossing en zeer kostelijk om deel te blijven uitmaken van het probleem. 

Tine Ryssaert, ervaren marketer en Sustainability for Growth director bij Danone EDP Belgium  en Wim Vermeulen, directeur Strategie en Duurzaamheid bij Bubka en co-producer van de documentaire ‘The Decade of Action’ hebben zich over dit probleem gebogen. Wim Vermeulen beet de spits af en schetste het strategisch kader waarin je je geloofwaardigheid kan uitbouwen en gaat in op de verschillende bouwstenen, Tine Ryssaert deelde tips vanuit eigen ervaring, onder meer gebaseerd op hoe Danone nastreeft de duurzaamheidstransitie voor alle stakeholders te laten landen.

Tine Ryssaert

Uit recent onderzoek van de EU blijkt dat er iets schort aan de helft van de duurzame claims die bedrijven maken. Een bloemlezing uit wat er verkeerd gaat:

. er worden vage statements gemaakt (eco, natuurlijk, duurzaam) die niet worden onderbouwd of bewezen;

. er worden duurzaamheidslabels en -logo’s gebruikt die niet geassocieerd zijn met een geaccrediteerde organisatie;

. bepaalde productinformatie wordt verzwegen zodat producten er duurzamer uitzien dan dat ze in werkelijkheid zijn.

Wim Vermeulen

Greenwashing dus. En dat maakt je deel van het probleem. De Belg is er trouwens allergisch aan: meer dan de helft zegt geen producten meer te kopen van bedrijven waarvan ze weten dat ze greenwashen. Het wordt tijd dat marketers het heft in handen nemen want dit zijn communicatiefouten die marketers niet maken. Zij weten wat de inzet is en die is heel hoog. Er staat marketers trouwens nog een belangrijker probleem te wachten: 93% van de Belgen gelooft niet wat bedrijven communiceren rond hun duurzame inspanningen. Hoe wordt je deel van de oplossing als men je niet gelooft? Dat is nog een kolfje naar de hand van marketers.

U heeft de Take A Break-sessie gemist? Geen probleem: u kunt alles hier nog eens herbeleven. En er is meer, veel meer: in de komende weken zullen PUB en Bubka een reeks video's publiceren over The Decade of Action in PUB on Saturday. En in oktober organiseert PUB Magazine de vierde editie van Orbit, een conferentie over duurzaamheid en communicatie.