Marketinginzichten voor een sterk HR-beleid

Marketing / News

Maar liefst 87% van de medewerkers voelt zich niet geëngageerd ten aanzien van zijn werkgever. We doen ons werk wel graag, maar voelen ons niet betrokken bij waar het bedrijf voor staat. Nochtans leidt een hogere employee engagement tot betere klantervaring, wat op zijn beurt weer voor nog gemotiveerdere medewerkers zorgt. En zo is de cirkel (bijna) rond.

In hun boek ‘Employee engagement: what else?’ dagen Inge Van Belle (co-founder Herculean Alliance) en Klaus Lommatzsch (founding partner Duval Union) leiders uit om hun engagement game naar het volgende niveau te brengen aan de hand van best practices uit marketing. Met bedrijfscultuur als unieke troef voor een sterk employer brand en als katalysator voor gedreven medewerkers en een hogere klanttevredenheid. De verschillende drijfveren van medewerkersbetrokkenheid worden in het boek onder de loep genomen en uitgediept. Maar wat is dat juist, employee engagement?

Employee engagement, waar gaat dat over?

Inge Van Belle: “Het woord dook voor de eerste keer op in een academische studie van de Amerikaanse professor William Kahn. Hij stelde het als volgt: er is sprake van employee engagement als mensen zich fysiek, emotioneel en mentaal betrokken voelen bij hun werk.”

Klaus Lommatzsch: “Employee engagement gaat over die extra mile die mensen willen gaan om hun job goed te doen. Dat heeft inderdaad alles te maken met hoe betrokken ze zich voelen bij het bedrijf. Een hoge betrokkenheid creëert intrinsieke motivatie, wat dan weer tot betere resultaten leidt.

Inge Van Belle: “Dat lijkt allemaal heel simpel, maar toch is dat bij 87% van de werknemers niet het geval, zo blijkt uit een studie door onderzoeksbureau Gallup. De medewerkerstevredenheid ligt paradoxaal genoeg wel heel hoog, zelfs middenin corona. Dat wil zeggen dat we onze dagelijkse taken wel graag uitvoeren, maar dat we ons eerder niet betrokken voelen bij waar ‘ons’ bedrijf voor staat. Nochtans is dat wat het verschil kan maken.”

[...]

Het volledige artikel leest u in PUB Magazine