MassiveMusic geeft Randstad nieuwe sonic identity

Communication / News

MassiveMusic M_Randstad_Photo_RGB_Kloubert_1Internationaal creatief muziekbureau MassiveMusic heeft voor Randstad een nieuwe sonic identity ontwikkeld. De wereldleider in HR-oplossingen heeft nu een inspirerend anthem en een onderscheidend soundlogo als muzikale ondersteuning voor het merk. De sonic identity versterkt de merkpropositie ‘Human Forward’ en is een onmisbaar onderdeel van de merkbeleving die Randstad over wil brengen.
Randstad werd in 1960 in Nederland opgericht door Frits Goldschmeding en heeft altijd de onmisbare waarde van muziek als onderdeel van hun merkidentiteit erkend. Toen Randstad een internationale speler werd, resulteerde dat in het gebruik van het nummer ‘Good To Know You’. Met de recente introductie van hun nieuwe merkbelofte ‘Human Forward’ ontstond de behoefte aan een nieuw op maat gecomponeerd geluid. Luc van Stiphout, head of Music & Brands bij MassiveMusic: “Een jaar geleden gaf Randstad ons een heldere briefing: help het merk versterken door het strategisch inzetten van muziek en geluid. Ze zochten een eigen geluid met de focus op het verbinden van klanten en kandidaten door authenticiteit en emotie. Het resultaat is een nieuwe sonic identity dat zorgt voor consistentie en cohesie van alle touchpoints, zowel extern als intern naar hun 39.000 werknemers die zijn verspreid over 39 landen.”MassiceMusic_Randstad_Photo_CMYK_1
MassiveMusic begon het creatieve proces met diepgaand onderzoek, waaruit unieke inzichten en toekomstige trends naar voren kwamen. Daaruit ontstond het idee voor een duet, waarin een man en een vrouw zingen over het samen vooruit gaan en het realiseren van hun echte potentieel, zowel op werk- als privégebied. Een boodschap die Randstad al jaren ondersteunt. Het duet breidt zich uiteindelijk uit tot een groot koor dat staat voor Randstad zelf. Alle instrumenten en vocalen in de compositie en productie werden geselecteerd om hun warmte, toon en authenticiteit. MassiveMusic componeerde ook een afgeleid en onderscheidend soundlogo, die wordt ingezet als afsluiter van alle toekomstige uitingen. De strategische keuze om 5-noot en 9-noot variaties te ontwikkelen, werd gemaakt voor de diverse contexten en contentplatformen. Het melodische logo werd gecomponeerd om het sentiment van ‘Human Forward’ en het begrip 'True Potential' te onderstrepen. Daardoor viel de keuze op een einde met een positieve opleving in de notatie.

De nieuwe sonic identity, die geleidelijk wereldwijd wordt ingezet, rolt zich uit over diverse touchpoints die Randstad’s onderscheidende vermogen versterken, waaronder UI and UX geluiden voor online notificaties, mobiele alerts, muziek voor social media, TV, radio en evenementen, maar bijvoorbeeld ook ringtones.