Max & Minoes gaan viraal
Je kon er vorige week niet naast kijken: Vlaanderen lanceerde twee virale spots voor het Departement Leefmilieu, Natuur en Energie. Na een vermelding op de Facebook-pagina van Radio 2 ontplofte de spot en werd hij op een kleine week een indrukwekkende 3 miljoen keer bekeken en meer dan 52.000 keer gedeeld. De spots kaderen in de campagne van Vlaams minister voor Dierenwelzijn Ben Weyts die kandidaat-baasjes van huisdieren moet sensibiliseren. Elk jaar belanden immers zowat 50.000 dieren in asielen, omdat hun eigenaars niet meer voor hen willen of kunnen zorgen
Productiehuis De Machine & regisseur Wim Geudens verzorgden het concept en uitwerking van de campagne. In Minoes & Max krijg je de korte levensloop van respectievelijk een kat en een hond te zien tot ze in een asiel belanden of zelfs op straat. Regisseur Wim Geudens vertelt: “Via deze campagnespots willen we mensen, door middel van een tragikomische aanpak, een bedachtzame keuze laten maken vooraleer ze een dier in huis halen. Een dier mag nooit een impulsaankoop zijn, of erger nog: een ongevraagd cadeau, zoals in het geval van Minoes, de gezelschapspoes."
Ook Dimitri De Wolf, zaakvoerder van De Machine, is tevreden met de resultaten: “Drie miljoen mensen bereiken op een kleine week tijd, dat is bijna de helft van alle Vlamingen! Hopelijk groeit hiermee ook het besef dat een dier geen ding is, maar een levend wezen waar je zorg voor moet dragen. ”
De campagne wordt niet toevallig nu gelanceerd, want met de vakantieperiode in het verschiet is de dumpingpraktijk helaas dagdagelijkse realiteit. De campagne gaat eerst digitaal van start met twee filmpjes. Daarna volgen affiches en folders in asielen, gemeenten en scholen. De campagne loopt eerst in juni en wordt in augustus en oktober hernomen.