Mazda en Virtue vinden autoreview opnieuw uit

Crea / News

Om de lancering van Mazda’s eerste volledig elektrische auto te vieren heeft Mazda bekende product designers uitgenodigd om de MX-30 te recenseren. Virtue, het creatieve bureau van Vice, werd door Mazda aangesteld om mensen met affiniteit voor design te enthousiasmeren voor hun elektrische auto en Mazda op de kaart te zetten als leidende autoproducent op het gebied van design thinking. Met de MX-30 wordt de visie van Mazda omtrent de toekomst van mobiliteit tot leven gebracht. Een visie die is gebaseerd op een moderne en menselijke kijk op design, waarmee het zich onderscheidt van de futuristische uiterlijke kenmerken die de meeste elektrische voertuigen tot nu toe hebben.

De campagne, die wordt gelanceerd in Europa, bestaat uit een herofilm met de recensie van de designers en uit een serie foto’s waarmee de esthetische kenmerken van de MX-30 worden belicht. De assets zijn vooral samengesteld voor digitale kanalen (van Mazda, de designers en partnersites) om de doelgroep te bereiken op plekken waar zij hun inspiratie vandaan halen. De campagne is het eerste project vanuit een langdurige samenwerking tussen Mazda en Virtue om de betrokkenheid van consumenten binnen Europa te vergroten middels cultureel relevante storytelling. 

In The Design Review ontdekken designers Rachel Griffin en Wisse Trooster de Mazda MX-30, bekijken ze de meest onderscheidende design elementen van de auto en bespreken ze hun eigen visie op de toekomst van design. De campagne steekt hiermee de traditionele autorecensie, gedaan door een auto-expert, in een nieuw jasje. In plaats van het uiterlijk van de auto te beoordelen op technische aspecten kijken de twee designers naar de MX-30 vanuit de tijdloze Japanse principes van vakmanschap en minimalisme. Dit is de duurzame belichaming van de Kodo-filosofie die Mazda aanhoudt. “Kodo gaat over auto’s maken die de dynamische schoonheid van het leven belichamen. Auto’s die visueel de verschillende expressies van deze energie weerspiegelen," zegt Jo Stenuit, European design director bij Mazda. “We zien de lancering van de Mazda MX-30 als een uitstekend moment om de interesse van design liefhebbers te wekken en een relatie met hen op te bouwen. Het team bij Virtue heeft op slimme wijze gebruik gemaakt van culturele inzichten en passie punten om een campagne te creëren die de taal van ons publiek spreekt.” 

Abigail Persico, strategy director Western Europe bij Virtue: “Met het eerste volledig elektrische voertuig van Mazda zagen wij een kans om aansluiting te zoeken bij design liefhebbers en het gesprek aan te gaan over de manieren waarop design bijdraagt aan de manier waarop wij ons leven inrichten. Er bestaat geen twijfel dat Kodo aansluit op de aspiraties van de nieuwe generatie bestuurders die zich een toekomst bewuste levensstijl willen aanmeten. We zijn ontzettend trots op onze samenwerking met Mazda omdat hun filosofie naadloos aansluit bij de huidige tijdsgeest.”