Media Expo breekt records op Heizel

Design / Media / News

BrusselsGrandDepart2019_Eddy_MediaExpoPrecies een jaar geleden deed de Brusselse burgemeester Philippe Close via Facebook een oproep voor ideeën aan het grote publiek. Het doel was om de aanwezigheid van de Tour de France 2019 in Brussel om te vormen tot een groot populair gebeuren en om de stad in de kijker te brengen ter gelegenheid van de Grand Départ van de Tour, gepland op 6 en 7 juli 2019 in onze mooie hoofdstad - zie ook het dossier over de fiets in PUB Magazine van juni 2019.
Na enkele maanden onderzoek heeft Media Expo de burgemeester voorgesteld om de hoofdvijver van de Heizel tegenover Paleis 5 te bedekken met een gigantisch dekzeil dat zowel de stad Brussel als Eddy Merckx zou vertegenwoordigen, aangezien we de 50ste verjaardag van Merckx' eerste overwinning in de Tour de France vieren. Het was een project dat nog nooit eerder was uitgevoerd en dat de Stad Brussel "in staat zou stellen om over de hele wereld te schitteren dankzij de media aandacht gegenereerd door de helikopters van de Tour de France" die over de site zullen vliegen ter gelegenheid van de etappe van deze zondag 7 juli. De aankomst van de etappe van de dag (een tijdrit) is namelijk precies op de Heizel. Het perscentrum van de Tour bevindt zich ook deze week in Palais 10 van Brussels Expo, van 3 tot 8 juli. Eenmaal het project gekozen werd door de burgemeester van de stad, werd het mogelijk gemaakt door een co-financiering van Brussels Major Events en Media Expo.
Zowel voor Media Expo als voor de stad was het ook belangrijk dat de gigantische bache aan strenge ecologische criteria voldeed. Om dit te bereiken kon het project vertrouwen op Creaset om een 100% recycleerbaar doek te produceren en te installeren, gemaakt van polyethyleen (dus zonder PVC). Last but not least: drukwerk en montage werden volledig in België uitgevoerd dankzij de steun van Brussels Expo. Media Expo heeft namelijk gratis toegang gekregen tot een leeg paleis om de 40 lange stroken stof van meer dan 50 meter lang te monteren. Slechts één man (en zijn naaimachine) moest bijna non-stop 4 dagen werken om er te komen.
Het resultaat is redelijk gigantisch: het geproduceerde zeildoek heeft een oppervlakte van 3.272 M2, een nieuw record in België voor reclamedoeken. Dit zeildoek is volgens de initiatiefnemers het grootste 100% recycleerbare reclamedekzeil ooit gemaakt ter wereld. Deze realisatie die door Media Expo werd voorbereid is alvast een opmerkelijke prestatie, van ontwerp en productie tot de delicate installatie over de vijver. Op 1 juli werd het dekzeil uiteindelijk geïnstalleerd door een team van 20 personen. Een montage over de vijver, gevalideerd door AIB Vincotte. Als de camera’s die zich aan boord van de Tour helikopters bevinden, daar lang genoeg blijven hangen, zal deze afbeelding in bijna 190 landen en door honderden miljoenen kijkers over de hele wereld worden gezien voor het grootste prestige van Brussel en zijn kampioen Eddy Merckx. Een gerechtsdeurwaarder zal aanwezig zijn om het Guinness Book of Records te vragen de grootste fotoreproductie ooit van een persoon goed te keuren. Een gigantische foto van een ster die niets te bewijzen heeft....
"Bij Media Expo, partner van Brussels Expo, zijn we erg blij dat ons project is geselecteerd. De realisatie van dit gigantische dekzeil was een echte uitdaging, zowel technisch als ecologisch. Ondersteund door Brussels Major Events en mogelijk gemaakt door onze partner Creaset, hopen we dat dit gigantische zeildoek zondag zal bijdragen aan de internationale uitstraling van de stad Brussel en haar kampioen Eddy Merckx ter gelegenheid van het Grand Départ van de Tour 2019," zegt Sigurd van den Akker, managing partner Media Expo.